Direktlänk till inlägg 5 november 2008

Prinsen som får bägaren att rinna över?

Av Igeln - 5 november 2008 21:46

Imorgon ska jag se på film med en klass. Ämnet är religionskunskap, filmen Prince of Egypt.


Uuuuhhh.


Vad har jag gett mig in på. Det kommer att vara major kräk- och ångestvarning på mig i 1 timme och 34 minuter, och det kommer inte bero på alla smetiga sånger som kommer att sliska över oss i parti och minut. Det kommer att bero på att jag har sett den där filmen kanske trettio, fyrtio gånger. Minst.


När världen var ung och jag jobbade som barnpassare på Sats fanns inte så många videoband att välja på. Och videon skulle stå på, annars surade ungarna. Den här var en av de kanske tre, fyra som fanns att tillgå. Hellre slisksång än hysteriskt blinkande, bloppande, skrikande Quack pack resonerade jag oftast. Åtminstone trettio, fyrtio gånger. Kanske blir det den fyrtioförsta gången allt brister för mig.


Men det är en risk jag får ta. Jag blev nedröstad av klassen.


 
 
celina

celina

5 november 2008 22:07

Vad hade de att välja på? Jag menar om ni hade omröstning. Och var det du som hade valt ut den här som ett alternativ? Det här inlägget födde så många frågor i min trötta lilla onsdagshjärna. Hur går det egentligen till när lärare planerar undervisning, tillexempel? Och varför är det så olika på olika gymnasielinjer och kanske framförallt på olika skolor? Är det liksom rektorn som sätter upp riktlinjerna, eller är det upp till lärarna helt och hållet? Råder det olika stämningar i olika lärarrum? Ja, du märker. Jag vill veta allt! Våga aldrig sluta blogga om lärarlivet! Okej?

http://celina.blogg.se

 
Ingen bild

Nina

5 november 2008 22:19

Det är abrahamitiska religioner vi läser för tillfället, så vi spånade lite om filmer och förutom denna kom Passion of the Christ och Life of Brian upp, men den här vann stort i just den här klassen. En annan klass tvärvägrar prinsen och vill se en passionerad Kristus istället, och då blir det så. Jag kan nog inte svara på hur lärare planerar undervisningen, jag kan ju bara svara för mig själv! Oftast planerar jag själv, ibland tillsammans med en eller annan lärare som på något vis berörs av det jag gör, antingen genom integrering mellan olika ämnen eller med lärare i samma ämne. Men oftast ensammen dårå. Därav olikheterna, mellan lärare och skolor, ingen rektor eller annan sätter upp riktlinjer, man (jag) utgår från Skolverkets kursplaner och betygskriterier och utformar därefter lektioner och uppgifter som passar ens sätt att undervisa och som passar klasserna man undervisar i. Jag har till exempel inte samma slags religionslektioner i el- och handelsklasserna, det skulle inte funka för mig eller dem. Jag har faktiskt inte ens samma lärobok. Vi tar upp samma saker men på olika sätt. Och ja, det är helt olika stämning i olika lärarrum. Gissar jag. Jag sitter ju bara i ett, men det känns som om det är olika stämning i alla fall.

Jag bloggar på för din skull, haha!

 
Paula

Paula

6 november 2008 10:00

Well, jag tror att jag skulle se det som ett bra tillfälle att sätta mig längst bak i klassrummet, stoppa in mina inears, dra på en massa god musik och sluta ögonen så länge filmen varade :)

http://rackarns.se

 
Ingen bild

Nina

6 november 2008 16:21

I rollen som elev eller lärare, haha? Det var ju de som ville se den, och jag tror att den där grejen med att föregå som gott exempel skulle raseras rätt rejält om jag skulle lyda ditt råd... Men det visade sig faktiskt att den inte var så farlig ändå, jag klarade av hela utan några som helst men!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards