Alla inlägg den 24 november 2008

Av Igeln - 24 november 2008 21:57

Igår arbetade jag inte bara med att bedöma uppsatser, noveller, novellanalyser, diktanalyser, debattartiklar och religionsläxor, jag arbetade även på mitt kommande anseende som kulturtant.

 

Jag satt som åhörare på Bokens dag i Uppsala Konsert och Kongress. Jag och de flesta av svensklärarna på mitt jobb. Ja, jag och de flesta svensklärarna i nejden gissar jag, jag såg ett otal lärare jag kände igen, allt ifrån lågstadietiden upp till universitetsstudierna i litteraturvetenskap. Det kändes så fint! Nu hör jag till dem! Jag är en sån! En av dem! Jag spanade förgäves efter storfavoriten, men han var säkert någonstans i krokarna. Kan inte tänka mig annat.

 

Av alla 750 personer i publiken så var omkring 500 grå- eller vithåriga. Ytterligare 100 var tunnhåriga. Och sen var det jag och kanske tre till under trettio gissar jag. Det är väl så det ska vara ett tag framöver i mitt liv som det verkar. Jag och rävar. Silverrävar.

 

Tre böcker blir jag tvungen att köpa efter detta spektakel, jag lade undan dem idag, för jag vet inte om jag har råd med nöjeskonsumtion innan lön. Det blir Den bästa av världar, Jakten mot nollpunkten och Ett annat liv. Nästan 800 kronor.

 

Nej mer blir det. För två av böckerna blir dessutom ypperliga julklappar åt mor och far. Jag satt och gratulerade mig själv till så fina idéer där på min åhörarplats. Surt nog så tipsade mamma mig alldeles nyss på telefon om att hon ville ha Ett annat liv. Fan, jag ville ju vara en duktig dotter och överraska med genomtänkta presenter, nu kommer hon ju inte fatta hur bra jag är.


Jaja. Internetbanken nästa. Det kulturella kapitalet växer ju i alla fall.

Av Igeln - 24 november 2008 13:58

Igår köpte jag stövlar. Höga stövlar, slutar precis under knät. Det hjälpte ju föga imorse när jag klev av (det tjugo minuter försenade) tåget. Vi fick vada igenom lårhöga drivor snö för att komma av perrongen. Lårhöga för alla kring 160 centimeter i alla fall. 


Till min första lektion kom fyra elever. Lektionen därpå fem. Och sista lektionen slog vi alla rekord - hela sex elever på plats!


De som väl kommit hit kan inte komma härifrån förrän tidigast fyra har de fått veta. Alla bussar inställda.


Snöstorm kallas det.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards