Direktlänk till inlägg 5 november 2008

OBS: Varning för självgodhet

Av Igeln - 5 november 2008 16:12

Idag har mina elever (inte alla, men åtminstone tre klasser) fått lyssna på Vreeswijk och Led Zeppelin på lektionstid. Ty idag inleddes ett lyrikmoment i svenskan.


Åh, ibland är det extra roligt att få vara lärare och bestämma. Jag bestämde bra trots min subjektivitet verkade det som, de satte igång och tänka och analysera som små ljus. Mycket nöjd med magkänslan idag. Fick dessutom höra att jag är världens bästa lärare av en elev, ännu en notering i komplimangsboken!


Detta är visserligen liveversionen, den som spelades upp i klassrummet var originalversionen, men vafan, Plant är så gullig på hästryggen och med svärd och flugsvamp i hand. Jag är ju svag för vikingar som sagt:



 
 
Frida

Frida

5 november 2008 21:16

Men du, går det inte under ämnet engelska om man ska analysera Led Zepparna?

http://vad-frida-sa.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nina

5 november 2008 22:08

Skulle kunna vara engelska, men icke idag! (Jag och tre (!) engelsklärare har faktiskt samarbetat och låtit klasser översätta låttexter till svenska.) De analyserade Felicia, Rain song hade jag som ett personligt exempel på hur man kan beröras av en text, associera och fastna för formuleringar och beskrivningar i texter. Tanken är att få mina lite poesiovana elever att fatta att de kan gilla dikter som fan, bara att de i deras fall oftast är tonsatta. De ska själva få välja egna låtar och presentera låten och texten för klassen så småningom. Jag gjorde det först så att de förstår vad jag vill att de ska göra. Det känns som mindre viktigt i det sammanhanget om texterna är på svenska eller engelska, jag vill bara få dem att tänka på poesi på ett kanske för dem nytt sätt liksom!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards