Direktlänk till inlägg 8 december 2008

Tipptapptipptapptippetippetipptapp

Av Igeln - 8 december 2008 21:00

Så låter det i mitt huvud. Men det är inte små söta nissar som tassar fram på tå och äter den söta julegröten eller vad det nu är de sysslar med, det är ljudet av en nedräkning. Dagar kvar till jullovet. Jag behöver lov, jag behöver sömn. Det är nämligen som att jag har har dubbla personligheter, ett dagjag och ett nattjag.

 

Dagjaget har koll, jobbar på, tar dagen lite som den kommer men knyter liksom alltid ihop allt mot eftermiddagarna. Dagjaget har saker att göra men känner sig inte stressat. Skrivbordet är städat när dagjaget går hem för dagen, både det fysiska skrivbordet och det på datorskärmen. Hjärnan är också under kontroll, jobbet är släppt och tankarna inställda på annat.

 

Nattjaget däremot verkar vara en ängslig jävel. Nattjaget ligger och vrider sig och kan inte somna, ältar uppgifter som ska göras, oroar sig för att glömma bort klasser eller enstaka elever, ält, ält, ält i ett så sömnigt tillstånd att ingen vettig tanke tänks och allt går på repeat som på en mycket hackig skiva.

 

När dagjaget sen vaknar på morgonen är det skittrött och förbannat på nattjaget för i dagsljuset är allt klart, sikten är god och allt som ska göras är ytterst överskådligt. Det enda nattjaget har bidragit med är ringar under ögonen och ett munsår.

 

Och så håller jag på nu. Jag fattar inte varför jag inte kan sova. Jag fattar inte varför allt snurrar i huvudet när jag är trött, varför inte bara somna liksom? Jag vet ju att jag har koll egentligen. Och det här med munsåret som kommer som ett brev på posten (okej, förresten, förklara det här med brev på posten för mig. Vadå som ett brev på posten? Kommer alla brev fram direkt? Nej. Jag vet, jag har jobbat där. (Ok, hjons kanske gör det men jag vet ett och annat valpgäng vars brevmoral inte alls är den bästa.) Och PÅ posten? Kommer det inte via posten? Genom posten? Eller till posten. Är det det som menas – via terminalen till postkontoren går det som på beställning? (som på beställning är ju för övrigt ett mer förståeligt talesätt). Är det så att med på posten menas i postlådan? Ja, kanske det. Men då är vi ändå tillbaka på rutan där alla brev inte kommer dit de ska.) så fort jag inte har sovit vettigt under ett antal nätter på vintern. Jag blir så less på mig själv.

 

Jag behöver alltså tid att sova så att dagjaget och nattjaget blir mer överens och slutar dissa varandra. Jag vill bli en enda lycklig familj igen.

Arg
 
 
Ingen bild

alexandra

8 december 2008 21:26

nej men som jag har tolkat uttrycket är det mer som nånting man inte väntat. men jag vet inte.

 
Anders

Anders

8 december 2008 22:37

Saker och ting får så sjuka proportioner under dom där vargtimmarna dessutom. Det är vardagen amplifierad genom sexton worst-case-megafoner, och tankarna vägrar röra sig framåt en millimeter utan kryper runt runt i envetna små dumma cirklar. Åh vad jag hatar mina vaknätter, och oj vad jag känner igen mig i dina.

http://medenkniv.bloggagratis.se

 
celina

celina

8 december 2008 23:32

Jag har drabbats av en dryg tvångstanke som går ut på att jag omöjligen kan sova i sängen när jag känner att en sådan där natt är i antågande. Då bara MÅSTE jag sova i soffan. Och det är verkligen dubbeldåligt eftersom det ofta leder till att katterna antingen sover på mig eller att de springer runt och har fnatt halva natten och jag sover ännu sämre.

Angående brevet på posten så håller jag med alexandra. Fast det blir förstås ännu mindre begripligt då...

http://celina.blogg.se

 
Ingen bild

Nina

9 december 2008 13:58

Anders: Preciiis som din beskrivning är det ju.

Alex och Celina: Ja, det låter ju som en rimligare tolkning kanske och samtidigt ett hån mot posten, haha.

 
Paula

Paula

9 december 2008 14:11

Jag säger bara: LISTOR! Ha alltid papper och penna vid sängen och när du tänker på nåt som du är rädd att du ska glömma, så skriv upp det på en gång. Voilá - bara att släppa det och försjunka in i sömnens underbara rike (jag önskar jag kunde sova jämt!)

http://rackarns.se

 
Ingen bild

brevbärar-hjon

9 december 2008 18:04

Jag hade med ett munsår till dig, men det var så skrymmande att det inte gick in genom brevlådan. Vänligen hämta ut det vart fan det nu är du brukar hämta ut dina paket.

 
Ingen bild

Nina

9 december 2008 21:33

Paula: Ja, jag tänkte på det dagen efter. Hädanefter ska jag ha papper och penna till hands vid sängen. Sömn är ju faktiskt en sjukt bra uppfinning.

brevbärar-hjon: Ska jag betrakta detta som avin alltså? Jag drömde om dig inatt förresten. Jag jobbade på posten igen och du kom tillbaka efter pappaledighet vilket jag gladdes åt storligen. Men sen trasslade jag in mig och lyckades aldrig bli klar med min arbetsdag, tappade bort brev, kom flera timmar sent...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards