Direktlänk till inlägg 10 april 2008

Skola, skola. Och mera skola!

Av Igeln - 10 april 2008 20:32

ÅÅÅååååååäääääh. Det känns som att hela dagen gått åt till att tänka på skola, skola, skola. Och än är det inte slut. Samtalet med eleven imorse gick… jag vet faktiskt inte. Hon gick i totalförsvarsställning och var arg på allt och alla och ”skiter i allt och alla”, trots att jag verkligen ansträngde mig för att inte välja sida. Hon kände sig ändå orättvist anklagad. Jag får väl se hur det känns imorgon om hon dyker upp. Kanske har det värsta lagt sig och stoltheten inte lika viktig att upprätthålla. Jaja, det ordnar sig nog med tiden. Hoppas jag. Jag gjorde så gott jag kunde i alla fall. Och blev en lärarerfarenhet rikare.

 

Det gick åt mycket energi i alla fall, och sen ännu fler möten på det, uppgjorda och spontana. Mer energiåtgång. Ingen tid kvar till att förbereda inför imorgon.

 

Så det får jag roa mig med ikväll. En religionslektion (min svåraste på hela veckan, den med klassen där en klarade förra provet och resten fick IG) är färdig, dessutom en inlämningsuppgift för dem som inte heller klarade första omprovet och en examinerande inlämningsuppgift till nästa moment. Puh.

 

Nu måste jag slita mig från skärmen ett tag, ska promenera iväg för att handla middag, sen återvänder jag till flimmerskenet ett tag för ytterligare en religionslektion att putsa lite på (religion är så mycket svårare att förbereda, antagligen för att jag tycker att det är ett så mycket tråkigare ämne att undervisa i än svenska) och sedan den stora uppgiften för kvällen (natten): Förbereda ett muntligt framförande. Fem minuters anförande om en text och en bild på temat hur mår du? Mina stackars treor är skitnervösa inför nationella provet i svenska, så jag tänkte att jag avdramatiserar och är extra tydlig genom att göra den muntliga uppgiften inför klassen själv först, men med ett tema från 2005. Kanske har tagit mig vatten över huvudet eftersom jag inte bestämt vad jag ska prata om än. Men äh. Interå. Man är väl drottningen av sista minuten.

 

Och än är den minuten inte slagen på länge.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards