Direktlänk till inlägg 10 augusti 2009

Skolstart

Av Igeln - 10 augusti 2009 20:24

 


Idag är sista semesterdagen. Imorgon börjar jag i skolan igen. Jag känner mig ganska beredd. Tror jag. En bra sak är även att jag längtar lite efter mina elever. Eller längtar kanske är fel ord, men jag ser fram emot att träffa dem. Det ska bli roligt! Jag har drömt ännu en dröm om skolan förresten, men den här var positiv. Jag blev räddad från diverse obehagligheter, läskiga människor och dryga situationer av mina fina disciplar. En bra dröm att lägga i vågskålen som motvikt till den förra skoldrömmen.

 

Jag skulle kunna vara ledig i åtta veckor till, jag skulle väl inte klaga om jag blev erbjuden ytterligare ett sommarlov, men nu är det så att terminen börjar imorgon. Dags alltså att köpa bänkpapper, höstjacka, nya jeans (Crocker, Levi’s är för dyrt) pennor, sudd, pennskrin och block.

 

(Jag ska faktiskt köpa mig en ny skolväska. Jag köpte en helsvart men ångrade mig och gick tillbaka för att köpa den jag egentligen ville ha. Då hade den sista av den modellen just sålts. Och bara för att de var så himla trevliga inne på affären hade jag inte hjärta att lämna tillbaka den svarta och gå till den andra friluftsbutiken i stan där jag vet att väskan med röda detaljer finns. Nej. Jag beställde en istället. Om två till fjorton dagar ringer de mig. Å. Jag är så töntigt snäll och lättpåverkad ibland.)

 

Jag har haft ett bra sommarlov. Mycket. USA går ju inte av för hackor, det var en semester i en klass för sig liksom, men jag har gjort en massa andra semestrigheter också. Gjort tillräckligt många bra somrigheter för att det ska kännas som att hösten kan få komma så smått. Snart. Jag har träffat en massa bra vänner på olika ställen. Fikat, grillat, hälsat på, gått ut på lokal med. Jag har badat, cyklat omkring, gått på loppmarknad, åkt till Stockholm bara för att spankulera med Snippe, löst korsord på gräsmattan, hälsat på farmor, firat födelsedagsbarn. Tagit det lugnt.

 

Många sommarstugor har det blivit också. Sommarstugan verkar vara det nya svarta. Midsommar firades till exempel i stugan hos Fia och Mange, den som blir finare för varje gång man är där.

 

Sen har vi varit stugsittare i Dalarna hos Daniel och Lina, där jag träffade Mira för andra gången, nu har hon varit utanför magen ungefär lika länge som hon var inuti den. Hon var större. Och inte lika trött som första gången. På som fan snarare. Brorsan Lukas gick inte av för hackor heller. Och Dalarna var fint. Heja Sverige liksom. Blå himmel, gärdesgårdar, blommor längs vägkanten, åkrar och ängar. Kor som betade av det gröna gräset och gul sol som sken på dem. (Och regn. Men då satt vi inne och åt så att min mage stod i fyra hörn, så det gjorde inget.)

 

Jag har förlorat mina eventuella sommarlekar med Maja till stugan Stenkullen. Istället för att se den som en konkurrent kanske jag ska betrakta den som en anledning att skaffa körkort så jag kan ta mig ut dit och våldgästa helt på eget bevåg.

 

Senaste stugan vi besökte ägs av Manne och Sara, där åt vi kräftor i lördags. Jag åt en halv västerbottenpaj. Snippe åt tre kilo kräftor, minst. Och jag blev sugen på att spätta bort en massa sten. Jag tror att det är lite av min grej, det där att fixa med stugor.

 

Det verkar helt enkelt som att stuga är nåt man ska ha. Ska skriva ner det på önskelistan.

 
 
Ingen bild

Melina

11 augusti 2009 09:37

Åh, jag drömmer om en skärgårdsstuga. Röd med vita knutar och utsikt över havet.

 
Ingen bild

Anders

11 augusti 2009 12:14

Tror din analys av stugtrenden är helt korrekt. Även Loppan och jag har fått för oss att vi är potentiella hemmansägare och blivit hemnet-junkies på kuppen. Lite lite av en reality-check var det dock att hälsa på goda vännerna Erik och Linka, första sommaren i deras soldattorp utanför Alingsås. Dom hade precis haft sitt första inbrott, tyckte att det var förjävla svårt att få nån att komma och hälsa på trots blott knappa timmen från Göteborg (inte minst för att folk sitter och häckar i sina egna stugor och hoppas på besök...), hade lite lappsjuka i allmänhet och övervägde att låta första sommaren faktiskt också bli sista. Hmm.

 
Ingen bild

Fia

11 augusti 2009 17:21

En smiley för det fina omdömet av vår stuga
:-)

 
Frida

Frida

11 augusti 2009 20:39

Fint att du fixat skolväska, då är vi två! Om det är brådis med betalningen, jag menar om du behöver pengar innan vi ses nästa gång, för det verkar ju vara svårhunnet (nytt verb?) för tillfället (jobbjävel) så kan du ju alltid maila mig ditt kontonummer! Men i helgen kanske det finns en chans till lek annars?

http://vad-frida-sa.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nina

11 augusti 2009 22:31

Melina - jag drömmer om pengarna man kan köpa en sån stuga för...

Fia - det är så välförtjänt så!

Anders - tack för visa stugord. Jag känner att mina stugplaner fick sig ännu en sund liten törn. Och med tanke på att Snippes ledmotiv är "Asfaltsbarn" kan det kanske bli svårt det där med lappsjukan...

Frida - jag är rik som ett troll, åtminstone någon vecka till. Mitt jobb lär också ta all energi jag kan uppbåda i anspråk, men kanske lek till helgen, och om inte då så absolut nästa vecka! (Väskan kan du ju få när du vill, hämta upp den efter jobbet eller så kommer jag förbi med den, eller så kommer vi på nån annan lösning som funkar...)

 
Ingen bild

Spov

13 augusti 2009 20:38

Fin väska! Jag har ju en gul såndärn, världens bästa ryggsäcksmodell. Allvarligt talat så är det så. Det är nästan som trolleri, så mycket som får plats i den! Oj, sju jackor till gick ned, poxi filijo! (som håkan skulle ha uttryckt det hela som barn)

 
Ingen bild

Nina

15 augusti 2009 22:45

Ja, äkta poxi filijo-väska! Man kan dessutom knöla ihop den till typ ingenting om man skulle vilja.

 
majs

majs

17 augusti 2009 20:29

man får se det som att det blir massa nya ställen att hänga på och du får komma när du vill, lite som Nils Ferlin:
"Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter" eller nåt. Kom bara att tänka på den dikten, den är fin den.

http://majaeli

 
Ingen bild

Nina

18 augusti 2009 19:19

Å, majs, den dikten hade jag faktiskt inramad på mitt rum när jag var liten! Fint att bli påmind. Fint att ha nånstans att hänga när jag vill.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards