Direktlänk till inlägg 9 augusti 2008

Kors i taket! Eller jag menar spik i väggen.

Av Igeln - 9 augusti 2008 11:30

Att Snippe skulle sätta upp tavlor på väggarna har känts nästan lika troligt som att jag skulle ställa upp i en grimastävling. Att han skulle sätta upp tavlor med muminmotiv eller kråkfåglar på har varit en nästan otänkbar tanke. Men kors i taket! Än en gång är tiden ur led. Mumin, Knytt och Mårran bor ihop med Kajan och Kråkan återigen. I vardagsrummet hänger husgudarna på väggen. Tanken var från början att även mina hjältar, Zeppelin och Stones, skulle få trona ovanför soffan men sen kom vi på en bildserieidé som vi ville genomföra, och tro´t eller ej, förslaget att bara ha Kiss på väggarna var tillsist mitt. Lite som en svikare känner jag mig, men Jimmy och de andra hjältarna hänger ju alltid uppspikade i mitt hjärta. Vi slaktade en fotobok (men oroa dig inte, självklart hade Snippe införskaffat två exemplar av boken, förutseende som han är) och lämnade in bilder till Kopieringshuset som fick förstora dem åt oss. Kostnad? 250:- per bild. Fem bilder. Herregud. Och så ramar till det. Jag tror inte vi fattade vad vi gjorde riktigt förrän vi fick kvittot i vår hand… Och nu är det för sent att ångra, nu sitter de där på väggen. Slår man ut kostnaden på varje dag som man ser bilderna och blir glad (jag blir mest glad av två bilder, se nedan) så blir det ju inte så farligt dyrt kan man ju alltid trösta sig med… (Dyrare för mig än för Snippe förstås, eftersom han antagligen känner lika mycket glädje inför alla bilder).


Sagofigurer vid sängen, som sig bör.


Kråkfåglar vid matbordet, vore det utomhus är det ju en ganska vanlig syn när man tänker efter.


Här är de alltså, dyrgriparna i dubbel bemärkelse.


1974, en fortfarande ganska okänd Ace handlar korv! Kan man bli annat än glad?


Viktigaste personen i mitten.


Två katter. Jag blir lite extra glad av den här också när jag tänker efter. Bra. Då kan jag ju dra av några kronor extra för varje dag.


 
 
Ingen bild

David

9 augusti 2008 14:39

När jag var liten tyckte jag aldrig om mumintrollen. De lever i en konstig värld där det finns en manifest ondska som smyger när andra sover! Huvaligen. Jag är nog fortfarande lite rädd för muminvärlden. Varifrån kommer bilderna? Jag letade en gång efter liknande bilder för min svenskundervisning, men fick nöja mig med dåliga bilder från Internet.

 
Ingen bild

Nina

9 augusti 2008 18:35

Jag var ingen större muminfantast som barn jag heller, men gillade serierna minns jag. Muminkärleken har väckts på senare år, jag rekommenderar omläsning om du inte läst dem på länge! Det är bra att bli lite rädd ibland. Och blir man för rädd finns alltid Muminmamman eller Lilla My i närheten. Bilderna kommer från böckerna Hur gick det sen? och Vem ska trösta Knyttet? Jag lämnade in böckerna och kopierade de sidor jag ville ha bara. (Det var för övrigt betydligt billigare än bilderna som kopierades häromdagen...)

 
m.

m.

18 augusti 2008 16:36

vilka fina muminbilder! en såndär fågelbild skulle jag också kunna tänka mig, fast en skata. skator är så fina, men oerhört svåra att ta bra foton på. som om de känner på sig att man tar fram kameran.

http://www.grammofon.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nina

18 augusti 2008 21:47

m: Tack! Jag har faktiskt en skata också, den ska upp på väggen den med, jag ska bara måla ramen först. Jag gillar alla kråkfåglar, kan nog inte välja en favorit. Fast skatan har snyggast färg på stjärtfjädrarna förstås.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards