Direktlänk till inlägg 2 juni 2008

Standardinlägg

Av Igeln - 2 juni 2008 20:32



Jag har just ätit middag i den sista kvällssolen på min balkong tillsammans med min sambo Assar. Fil, havrekuddar och jordgubbar blev det. Jag sonar helgens skräpmatsbrott. Snippe, som jag var ute och promenerade med när det fortfarande var ganska gott om kvällssol, valde att sona sina brott med sushi. Jag kände mig tvungen att sona även de ekonomiska brott jag utsatt mig själv för på senare tid. Alltså fil. All vegetarisk mat är också bra när man ska äta  med Assar i närheten, då slipper han bli så oregerligt dryg och gnällig. När jag skulle bege mig ut på balkongen och önskade att jag hade någonting att läsa lät jag blicken slövandra över min bokhylla. Och vad skådar mitt högra öga om inte ännu en nyinköpt bok, lite mindre nyinköpt än de senaste, nån gång i mars verkar den vara inhandlad om man ska tolka tågbiljetten som jag hittade i boken som bevis. Bara sådär! Och inte vilken bok som helst, skriven av själve Slas är den, en av mina allra, allra bästa vänner. Den hade jag köpt, ställt i hyllan och glömt bort. Vad är det för fel på mig? 

Nu lyssnar jag på Zeppelin och ska snart förmå mig att börja städa. Och sen plantera en Prins Gustafs öga som står och är ledsen i köket. (Fäller kanske tårar rent av, hoho. Eh.) Stress har ett väldigt dåligt inflytande på min bostad. Det blir kaos på fem minuter. Det är som att jag förlorar förmågan att lugnt och sansat lägga ner saker efter att jag använt dem, jag måste i princip kasta dem i från mig i vild panik. Åtminstone ser det så ut. Assar har gått in från balkongen och ligger nu utslagen på en lika utslagen handduk mitt på vardagsrumsgolvet. Runt honom ligger papper och nytvättade kläder.

 

Är jag effektiv så blir det mer Slas snart. Tända lyktorna på balkongen ska jag göra också. Och trivas ska jag. Jag har varit irriterad och obekväm en stor del av dagen, men jag tror att det är på väg bort nu. Irriterad på människor som har en vriden verklighetsuppfattning och obekväm i mig själv. Bort med det!

 

Få se nu, ett standardinlägg var det beställt. Fattas alltså svordom och arbete.

 

Det är fan inte långt kvar innan skolan är slut nu. Om knappt två veckor smäller det!


Ps. Det är Slas som gjort teckningen. Ds.

 
 
Ingen bild

David

3 juni 2008 13:15

Hur mycket hinner du egentligen läsa under terminerna? Jag blev svensklärare mest för att jag tycker om böcker och litteraturvetenskap, men det är väl, paradoxalt nog, så att svensklärare har minst tid över till sådant? (För övrigt har vi konstigt nog även religionskunskap gemensamt - det är sällan jag stöter på lärare som har just de ämnena.)

 
Ingen bild

Nina

3 juni 2008 23:11

I och med att jag pendlar till jobbet har jag faktiskt lite tid till egen läsning om jag vill. Och eftersom jag hellre åker astidigt till jobbet än tar hem jobb på kvällarna så går inte så mycket kvällstid åt till jobb heller. Jämför jag så hinner jag nog läsa mer nu än när jag själv pluggade, då gick det ju inte på grund av dåligt samvete (alltid nån kurslitteratur man EGENTLIGEN borde läsa). Så svaret blir alltså: jag hinner läsa en del men inte så mycket som jag skulle vilja. Klart och tydligt, ehrm.
Hur länge har du jobbat som lärare och var håller du hus?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards