Direktlänk till inlägg 15 mars 2008

De sju dödskaninerna

Av Igeln - 15 mars 2008 21:13

Igår var jag tvungen att avbryta en religionslektion på grund av att filmen jag visade var helt åt helvete. Nej, det var inte sant. Det var ju tvärtom. Filmen handlade om kristendom, och det verkade som att de (amerikaner med smak för smörig bakgrundsmusik, gärna stråkar) som låg bakom filmen tänkte att precis allt, allt man kan komma på om kristendom skulle pressas in på 47 minuter. Allt! Alltså allt. När jag själv efter desperata försök att se nåt bra med filmen, nån scen som skulle gå att diskutera, istället började skratta åt alla årtal, grupperingar och historiska personer ackompanjerat av elevernas uppgivna suckar så var jag tvungen att bryta, och då hade vi plågats svårt i 20 minuter. Jag kände till och med att jag var tvungen att be om ursäkt. Bra drag av mig. Klassen hyllade mig för att jag ”inte var som alla andra lärare som skulle ha tvingat dem att se klart”.  Jag trodde att de skulle hata mig för all evighet efter att jag plågat dem, så det var ju en lättnad. Jag är så tuff och nytänkande. Helt spontan och galen!

 

Istället fick vi alltså improvisera lite. Pratade om de sju dödssynderna. Dessa rabblade då en elev glatt upp som ett rinnande vatten. För att hennes kaniner är döpta efter dem! Så jävla klockrent!

 

Högmod, Girighet, Vällust, Avund, Frosseri, Vrede, Lättja.


Kaniner.  


Och sen bestämde vi (med kaninägaren som en av de ivrigaste förespråkarna) att vi ska se på Life of Brian nästa gång istället. Ibland är det roligt i skolan.

 

Här är för övrigt Vrede, champion i kaninhoppning:


 
 
celina

celina

16 mars 2008 11:16

Men niiin! Du måste ju i förhand kritiskt granska allt du ska utsätta dina elever för förstås så att sådana där pinsamheter inte uppstår. Bäääd teacher. ;)

http://celina.blogg.se

 
Melina

Melina

16 mars 2008 13:11

Haha! I löööve you. Det är fantastiskt att läsa om ditt liv som lärare. Puss och så!

http://soul.webblogg.se

 
Ingen bild

Nina

16 mars 2008 13:49

Men celiiin, asså, det är liksom helt nyinköpta skolfilmer, producerade 2007! Man tror ju att det ska funka då, men never again! Hädanefter blir det bara Monty Python. De filmerna har jag granskat i förväg, många gånger...

Melina: Tack för alla fina ord! Detsamma såklart!

 
Ingen bild

hjon

18 mars 2008 20:18

Du vet hon som gick din tur innan du gjorde't? Hennes kanin hette Gameboy, han hade egen postlåda!

 
Ingen bild

Nina

23 mars 2008 23:42

hjon: Jag trodde hon mest körde på ormar? Det var inte så att Gameboy skulle bli mat?Jag hade en kanin en gång i tiden. Hon hette Anna Anita Ullegulle Persson. Hon hade inte en egen postlåda, men hon bodde i köket, utan bur för det mesta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards