Direktlänk till inlägg 2 juni 2008

Mellan hägg och syren

Av Igeln - 2 juni 2008 21:27

Den tiden finns ju knappt längre. Vad handlar det om liksom, tre dagar? Man skulle ta ledigt mellan syren och hägg i stället. Då kanske man skulle hinna lukta på allt man vill. Eller, så ska man inte skriva. Man alltså. Det handlar ju om mig, ingen annan. Ingen man. Jag gillar att lukta på saker. Snippe suckar säkert tio gånger per promenad åt mig när jag måste stanna och lukta på blommor. Och över mina lyckliga suckar och pip.

 

Nu är det nog som värst. Jag blir stressad över alla syrener jag inte hinner lukta på. Snart är det för sent! Nu är det dags för rosor. De gula är de bästa. Men alla är bra. Det är inte bara luktagottblommor jag gillar att stoppa ner näsan i. Även pelargonior är bra. De luktar tryggt. Nyklippt gräs är nåt av det finaste. (Det skulle jag vilja ha som parfym, och jag har det nästan. Den luktar faktiskt grönt.) Maskrosor. Soluppvärmd skog.

 

Inte bara rosorna är på gång, schersminerna har knoppar. Åh, ångest. Jag kommer inte komma fram någonstans. Stopp vid varje buske. Jag borde gå på ytterligare en promenad bara för att få lukta på kaprifol ikväll. Om man kunde göra doftlänkar hade din näsa varit bedövad nu. Och det är bara en bråkdel av allt jag härjar om dagligen. Det är inte bara växter jag måste lukta på. Idag förflyttade jag mig till en standardhelgkväll nån gång 1996, 1997. Café Mumrik. (Men jag var inne på Ica.) Och blöta trottoarer efter ett sommaregn. Ojojoj.

 

Poppel är förresten den bästa doften av dem alla. Och lind.



  

Lind och poppel

 
 
celina

celina

2 juni 2008 21:49

Jag gillade det här inlägget. Och jag håller med om de flesta lukterna, men särskilt poppel. Den är inte så kvävande stark som de andra. Eller åtminstone inte på samma sätt. Men de är ändå underbara - kvävande eller ej. Nu ska jag duscha min svettluktande lekamen, ty celina har varit duktig och pumpat muskler ikväll. Hurra!

http://celina.blogg.se

 
Ingen bild

Nina

3 juni 2008 08:15

Haha, du gillar alltid mina mest menlösa inlägg. De är i och för sig oftast roligast att skriva, så tack! Och heja dig! Jag ska träna ikväll om jag orkar och absolut imorgon.

 
hjon

hjon

3 juni 2008 23:19

I vår framtida trädgård vill jag ha jasmindoft, frun vill ha smultrondoft. Jag har nog missväxlat jasminer och schersminer, kan jag ha gjort det? Hursomhelst luktar de väldigt gott utanför Dagermansgatan 9, antagligen just nu. Köpte en gång en jasmintvål och när jag tog av papperet så var jag tillbaka i ett hotellrum i Beijing. Det var skönt. Annars gillar jag mest de där senare lukterna av hö, strax innan rötmånaden sätter igång typ.

http://grotmyndigheten.blogspot.com

 
Ingen bild

maja

5 juni 2008 07:25

åhå, håller med om hela inlägget. dofter är så starkt kopplade till ens minne och själ på nåt vid. utan dofter skulle man nog bli mycket fattigare på nåt vis.

jag älskar kaprifol och dör lite varje gång jag lukatr på det för det är en så starkt kärlek till dem, så mycket minnen från hela uppväxten. jag tror jasminer och schersminer är samma sak, nån som vet. luktar gott gör de iallafall.

 
Ingen bild

Nina

6 juni 2008 10:09

Jag har fått lära mig av någon sträng person som jag nu inte minns riktigt vem det var, att schersminer och jasminer inte är samma sak, men luktar lite likadant. De kanske är kusiner på mödernet eller så.

Kaprifol är sommarlov i Hudiksvall när det fortfarande var det allra bästa stället man kunde vara på. Smultrondoft är Skelleftehamn och fågelbad. Där fågelbadet stod växte också smultronen. Och där räddades humlorna från att drunkna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards