Alla inlägg den 24 mars 2010

Av Igeln - 24 mars 2010 21:49

...som rivstartar klockan sju en måndagmorgon med att man kutar runt skolan för att sätta upp affischer som borde satts upp en vecka tidigare, öser på med planeringar, lektioner, får ärva en höggravid före detta elev (som ska tenta upp svenskbetyget) från en pappaledig lärare via en nyanställd som håller på att gå under av arbetsbelastning och blir e-postterroriserad av eleven eftersom hon tycker det skulle vara bra om man kan se till att hon får materialet med post dagen därpå, slevar i sig en burk med viktväktarsoppa till lunch, har bland annat en lektion med 8 av 20 elever (vilket betyder att allt jag säger under den timmen måste jag säga ytterligare en gång), sliter vidare till klockan är 17:26 och tåget tar en direkt till Sats där man kan göra slut på den lilla energin som finns kvar.


På tisdagen är det marknadsföringsmöte, jag får besked att en annan elev vill skriva ut sig från skolan, har ytterligare en lektion med 8 av 20 elever för att de övriga "inte orkade komma till skolan idag heller", springer som en idiot för att fixa papper jag behöver till lektionerna eftersom nätverket ligger nere i mitt arbetsrum, får hintar dels om att jag ska varslas och dels att jag ska få jobba kvar, jobbar kvar till 18 (korridorerna nedsläckta, rummen tomma), hetsar till tåget bara för att mötas av beskedet att det är 30 minuter sent. Tar ut pengar för att köpa en sallad till middag och möts av beskedet att jag har 50 kronor i skuld. Kommer hem vid halv åtta, tar en kopp te och däckar.


På onsdagen börjar arbetsdagen med att jag hittar en lapp i facket där det står att jag är välkommen på medarbetar SAMMA DAG (den har väl legat där en vecka utan att jag sett den) och därför tvingas panikplugga skolans mål och visioner och tänka ut fina formuleringar mellan de klasskonferenser som är inlagda varannan timme, (med fortsättning torsdag, fredag). Klasskonferenser där man för övrigt "bara har tid att fokusera på det negativa". Upplyftande värre. Klarar medarbetarsamtalet med glans. En burk fiskbullar och en morot till lunch. Tillbringar några timmar med att göra IG-prövningsuppgifter i svenska, det jag skulle ha hunnit när jag satt och pluggade mål och visioner. Får mejl -  den ärvda eleven har fått sammandragningar och kan inte göra omprovet. Kommer till Uppsala


Så vad har morgondagen i sitt sköte då? Programlagsmöte, elevvårdskonferenser, dansträning inför avslutningslunchen, planera in fotografering till årsboken, utvärdera andra svensklärares IG-prövningar. Och justja, jag har nån enstaka lektion då och då tydligen. Sånt där som lärare klämmer in emellanåt.


Det är en sån vecka.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards