Direktlänk till inlägg 25 november 2009

Självgodhetsdags igen

Av Igeln - 25 november 2009 22:31

Jag är ju en dumsnäll typ. En som gör allt för sina elever och sen en hel del till. Ni vet. Jag tjatar om det med jämna mellanrum. Men det är så jävla värt det när man får tillbaka den energi man lägger ner och mer därtill. Dagen jag känner mig utnyttjad lägger jag nog ner. Men det gör jag inte.


Känslan jag får när jag får positiv respons på mina idéer eller lektioner, eller när någon eller några visar uppskattning för något jag gör eller hur jag är som lärare är nästan nära lycka. Det går inte att beskriva. Det är kanske farligt. Beroendeframkallande!


Idag gick en hel lektion åt att reda upp i kaos som andla lärare orsakat, att mäkla fred mellan elever i en annars väldigt tight klass, att trösta tjejer som gråtit av novemberleda och skolpress. Och det blev bra tillslut. När jag sedan loggar in på fb och möter en sån här statusuppdatering från en av eleverna blir det ju inte direkt svårare att orka:


Hemma igen. Heeelt slut! Och jag måste bara säga att jag verkligen uppskattar allt som Nina och Carin gör för oss.

 

(Carin är den andra klassföreståndaren, och även om vi inte tänker likadant i alla lägen har vi i alla fall det gemensamt att vi gör precis allt vad vi kan för våra tjejer.)

 
 
Ingen bild

alexandra

26 november 2009 21:14

grymt ju! men jag är inte särskilt förvånad. det visste man ju innan att du skulle bli en sån lärare.

 
Ingen bild

hjon

26 november 2009 22:22

Jag trodde alltid du skulle bli postis. :-(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards