Alla inlägg under september 2009

Av Igeln - 14 september 2009 23:38
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Igeln - 14 september 2009 23:33

Det här med lösenordsskyddade inlägg kan ju sannerligen vara en bra sak. Det har jag längtat lite efter när jag tvingats hålla tand för tunga (eller delete för finger eller vad man ska skriva) om saker jag gått och tänkt på men kanske inte vill dela med mig av till precis alla i hela världen. Alltså, lösenordsskyddade inlägg är en bra sak.


Om nu någon känner att det där lösenordet - det vill jag allt ha, inte klarar jag av att leva utan att läsa alla igelinlägg! ja, då får du höra av dig. På facebook, på mobilen, på mejlen. (Ett av alternativen räcker.) Eller, om vi inte känner varandra, får du krypa till bloggkorset och motivera i en kommentar varför du ska ha det.

Av Igeln - 14 september 2009 22:52

Igår åkte vi hem från fjällen (men det var inte sant, men det var inte sant, för däremellan kommer jobbet.)


Klockan 16:19 i söndags gick tåget hem från Abisko, klockan 7:17 klev jag av i Gävle och bytte till upptåget mot Tierp och lektioner. Mamma och min stora väska åkte vidare mot Uppsala, där Snippe tog över vårdnaden av körsbärsväskan.


Jag hade tänkt ladda upp bilder och göra fint, men alla bilderna var visst för stora för bloggplatsens smak, och jag har inte fotoshop på den här datorn upptäckte jag, så det får bli en senare fråga, ett senare inlägg helt enkelt. Jag kan sammanfatta lite kort att jag redan längtar till nästa gång, att jag kanske sett en björn (kanske var det en sten) att jag gått i solsken och i snöstorm (17 sekundmeters blåst, jag har aldrig varit så arg på ett väder...) och att jag nu får leva på viktväktarsoppa i en vecka eller två för att sona all mat jag stoppat i mig. Jo visst, vi har gått och gått och gått; en massa har jag säkert förbränt. men inte en chans i helvetet att jag gjort av med de MÄNGDER jag stoppat i mig. Vi talar inte om några varmakoppen-soppor här. Det är halvpension; frukostbuffé med alla pålägg man kan tänka sig, nybakt bröd, gröt och flingor i mångder, trerättersmiddagar med all you can eat-för- och efterrätter. Hemskt. Hemskt! Magont två gånger om dagen.


Bilder på eldfärgade fjäll bjuds imorgon.

Av Igeln - 8 september 2009 16:58

Packat och klart. Om två timmar går tåget mot Abisko. Fjälliv på schemat istället för svenska och religion, ledigt från jobbet i tre dagar. Känns lite konstigt att åka på hösten i stället för på sommarlovet, men väldigt skönt att få vila huvudet men använda benen.


  

Av Igeln - 7 september 2009 22:32

Jag har börjat gå och lägga mig i tid. Runt 22 lägger jag mig, innan 23 släcker jag. Så har jag gjort nästan varje vardagkväll (nåja, inte fredagkvällarna dårå) sedan höstterminen började. Jag struntar i att datanörden sitter uppe och datanördar, jag lägger mig. Är det datanördsmaraton med ytterligare en nörd inblandad har jag öronproppar och sovmask, så seriös är jag. Jag kan inte påstå att jag känner mig så otroligt mycket mer utsövd nu jämfört med förr, men det är en stor mental skillnad. Det är mycket lättare att bortse från trötthetskänslor om man vet att man sovit sina (åtminstone sju) timmar.


Så icke i fredags kväll, på kräftskiva. Mina nya vanor har gjort att min kropp tycker att det är SJUKT SENT efter elva. Så jag satt och fick tröttpanik helt orutinerat vid tolvtiden trots mycket trevligt sällskap. Okej, kanske lite tack vare mycket god mat, men dock. Illa. Pinsamt. Jag ska börja göra som datanörden. Sova en skvätt på fredagseftermiddagar.


Och apropå god mat; det är i stort sett vad helgen har vigts åt. Kräftskiva på fredagen, Hannabesök på lördagen, vilket också innebar en pasta carbonara med extra mycket grädde och bacon och rött vin och en kladdkaka som delades av två personer (en person var Hanna, en annan var jag). På söndagen var det återigen dags för brunch på Gillet, den här gången tillsammans med Snippe, Frida och Berra. Matkoma. Det släppte lagom till middagstid, då blev det capricciosa till middag.


Jag känner mig som en boll. En mjuk boll. En mjuk, trött boll. Och nu är klockan snart elva, dags att släcka. (Mjuk, trött och tråkig boll.)


Idag har jag för övrigt varit i skolan i tolv timmar. Föräldramöte. MMMmmmmmmmmmm.

Av Igeln - 3 september 2009 22:24

Vårt kök doftar underbart. Underbart! Underbart som i liljor, en av favortiblommorna (men jag har nån gammal bakhuvudskänsla av att de räknas lite som begravningsblommor? Äh. Skitsamma. Här är det en köksblomma.) Och fint är det när bladen blir upplysta bakifrån så att alla bladnerver syns.


Apropå blommor så var jag ute i pyjamas och vattnade balkongen i mörkret nyss; jag tyckte så synd om mina skyddslingar. Och nu spöregnar det.



Av Igeln - 1 september 2009 21:43

I helgen cyklade Snippe Birkebeinerrittet. "Det värsta jag gjort i hela mitt liv" fick jag som svar när jag frågade hur det hade varit. 9,5 mil i norska fjäll, i regn och lera. Sex timmars cyklande, en timmes släpande av cykel på ett ungefär. Allt för att fira att han numera jobbar för ett norskägt företag.


Jag var hemma, gräsänka. Medan Snippe åkte 55 mil till tävlingsplatsen, sov i tält, åt gröt, cyklade och slet i lera en hel dag, vad gjorde jag?


Jag åt.

 

Födelsedagsfest för en lärare. Knytkalas. Jag bidrog med två västerbottenpajer och åt sedan med friskt mod av allt det fantastiskt goda alla hade med sig till magen stod i fyra hörn.


Dagen därpå åt jag brunch på hotell Gillet tillsammans med Hanna, Johan, Maja och Henrik. Magen var ju uttöjd och förberedd sedan kvällen innan, så det var ju bara att ösa.






Ja. Och så hämtindiskt när Snippe kom hem. Och en chokladkaka. Sen var jag mätt och illamående i ett dygn.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards