Alla inlägg under maj 2009

Av Igeln - 21 maj 2009 22:14

I söndags kväll satt två trötta personer med varsin halväten pizza i köket och stirrade lite håglöst omkring sig. Vi funderade på vad som kunde göras åt Snippes längtan efter att flytta. (Jag tror han har nåt slags nomadblod i sig; vart fjärde år vill han ovillkorligen röra på sig, oavsett hur bra han än har det. Jag vill inte flytta. Inte Assar heller. Och egentligen inte Snippe heller, han är bara fylld av rastlöshet.)


Vi bestämde oss för att göra nåt åt mina böcker. En större bokhylla. Och mina kläder och skor. Ny byrå i hallen. Och ljuset. Måla köksbänkar, kökshyllor och spegelramen i hallen. Ny toastol. Alla dvd-filmer som står staplade mot cd-hyllan. Ytterligare en påbyggnadsdel till Billy. Och växterna. Nytt till balkongen och fönstren, bort med den skabbiga djungeln ovanpå kylen.


Och nu, torsdag kväll, är allt klart. Tur för oss båda att vi delar hetsigheten när det gäller att göra i ordning, vi är nog inte roliga att ha omkring sig för normalhastighetspersoner.


Det är alltså inte bara skolan som tagit av mina krafter senase dagarna, det är möbelinköp, växtinköp, möblerande, städande av källaren, sorterande av garderob, planterande, städande av skafferiet, tvättande, skurande av badrum, sandpapprande av allt som skulle målas... (Och det var bara vad jag gjorde.) Pyssel, pyssel. Inte många minuter över sen. Till nåt.


Men imorgon är jag ledig. Å jävlar vad jag ska vara ledig. Och vara hemma och trivas.


(I säkert några timmar i alla fall. Sen måste jag rätta. Rätta, rätta, rätta. Flera kilo uppgifter.)


 Inga högar med böcker på golvet!


 

Ljust. Liftarens Guide till Galaxen ligger och väntar på kudden. Den liksom skrek åt mig när jag var inne i svenskdepån häromdagen, och det vara bara att lyda. Vet inte vilken gång i ordningen.


 Vitmålat.


 Byrå. Lådor med underkläder, strumpor och skor. Finfint. Måste bara skaffa en ny lampa. Den här gör sig inte lika bra underifrån som ovanifrån.


 Pinnväxt


 Asså, kolla matchningen!


 Vitmålat här också.


 Luft.


 Billy börjar bli rätt lång nu...


 Ljust!


 Rester från surströmmingsskivan i höstas och fynd från Vaksala torg.


 Vaksala torg här också.


 Utsikten från balkongen som den ser ut en majkväll vid niotiden.


Av Igeln - 20 maj 2009 13:24

så skulle mitt namn vara Matter. Jag kan inte tänka klart. Det enda jag lyckas med idag är att sortera. Pärma, ordna, stapla, ställa i hyllan. Praktiska saker. Glöm bedöma, analysera, formulera.


Det är mycket just nu.

Av Igeln - 19 maj 2009 08:27

Min entusiasm delades inte av resten av tågsällskapet. Konstiga människor.

Av Igeln - 18 maj 2009 22:52

Igår vaknade jag upp ensam, Snippe var på svensexa sedan lördagen och kom inte hem förrän mitt på dagen. Jag tog tillfället i akt att promenera till mitt älskade Gamla Uppsala. Det stället är som en zeppelindänga för mig; jag ledsnar aldrig, aldrig. Snippe däremot, sillmjölken, gnyr och gnäller när jag drar iväg åt det hållet numera. Som att man kunde få nog. Ha! Det ser ju olika ut varenda gång. Alltid har nåt grässtrå lagt sig åt ett annat håll, liksom. Igår var det så fint, så fint. Det luktade hägg, gräs, brännässlor och sol. Det lät igelns gladlåtlista eller fågelsång,  beroende på vad man valde att ha i öronen. Såhär såg det ut litegranna (jag hade bara mobilen med mig, så ursäka eventuell skabbig bildkvalitet):




Slätt. Man ska skymta domkyrkotornet där borta nånstans.











Ser du trappan där under grenarna i mitten av bilden? En skylt sade att det är rester av en gammal skjutbana. Ha! Jag vet bättre. Ända sedan jag var väldigt liten har jag och pappa varit överens om att det är en gammal ruin efter ett hus där Gandalf bott.










Man går förbi min gamla skola på vägen. Här har jag varit liten, ängslig och ibland även glad. Men mest liten.


Det bästa med skolgården är eken. Ställer man sig under den ser det ut såhär. Lycka.

Av Igeln - 18 maj 2009 22:07

För några dagar sedan hade en lärare med sig sitt barnbarn på besök. De verkade ha ganska roligt, pratade om olika saker, petade på tavlor och tittade på bilder, smög omkring lite i korridorerna. Å! tänkte jag då, jag vill OCKSÅ ha barnbarn!

Av Igeln - 14 maj 2009 23:00

Det började bra, med körövning, lätt lektion och glatt utvecklingssamtal. Det fortsatte bra sen också, med gulle-estetkonsert på byns marknad lagom till lunch (visserligen var de mycket märkligt placerade, i anslutning till bajamajorna, snett bakom en lastbil. De var fler i bandet än vad vi var i publiken till att börja med...) och sen tillbaka till skolan.


Men sen gick nåt snett. Allt blev en grå sörja och jag blev less, trött och sorgsen. Deppigt utvecklingsamtal, ledsna och gnälliga kollegor. Hjärnstillestånd.


Jag kan vara smart och räkna ut att det har med mens att göra, men det tänker jag inte. Det är helt enkelt bara synd om mig. Alla och allt är emot mig.

Arg
Av Igeln - 13 maj 2009 23:11

Yeah, yeah, yeah


oh, oh, oh, oh, oh, oh, oh, oh, oh


Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, yeah


Det är texten. Texten som jag ska sjunga imorgon i lärarkören! Kan verka vara okomplicerad, jojo, men vi har ändå inte kommit till sticket i låten än, och då har det gått tre övningar hittills. Svårt att lära lärare kanske.


(Försvarsutrop: Men det är stämmor! Svårt!)

Av Igeln - 13 maj 2009 23:10

Men han har faktiskt gått ner två hekto sedan den här bilden togs...


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards