Alla inlägg under februari 2009

Av Igeln - 8 februari 2009 10:26

Snippe är på kryssning till Åland. Några av medresenärena är bland annat hans band, och anledningen till att de är ute och far på havet är att en kille fyller år. Födelsedagsbarnet har gett resenärerna instruktioner innan de packade för avresan:


Inför resan gäller en lämplig dresscode.


-Ta på dig den skjorta och slips som matchar sämst. Skjortan bör inte vara snyggt 70-talsretro utan snarare bylsig och av modell tidigt 90-tal. Gärna rutig eller i någon grundfärg.


 

Grön manchesterskjorta eller röd jeansskjorta med en exempelvis gul slips med blå prickar är fina exempel.


-(om du äger ett par finskor - ta på dig dessa och bruka vita sockor till dessa.)


-Äger du en ful kavaj eller motsvarande - ta på dig den.


- Klä dig för dans, som om du vore en 50-årig busschaufför i Karlstad 1992.

(Vi ska se ut som konferensdeltagare och kommer göra en poäng av detta)


Väl på båten förseddes de med namnskyltar.  Det värsta tror jag Snippe tyckte, var inte att tvingas vara fult klädd i skjorta och slips, utan att sällskapet tydligen inte lyckades med sin utklädnad fullt ut utan liksom smälte in i sammanhanget lite för bra, haha. Får se om han är traumatiserad vid hemkomsten ikväll.

Av Igeln - 7 februari 2009 17:34

Har varit flytthjälp idag. Jag är en ypperlig flytthjälp: hetsig, otålig och envis, bär gärna tunga saker och gnäller sällan. Det måste vara en mix av mina föräldragener, jag är övertygad. Pappas hetsiga, otåliga, mammas arbetshästbeteende. Bara att bita ihop och bära. Lite kanske är brevbärarbenen också. Trappor är inget hinder.


Flyttandet började redan vid den för en lördag okristliga tiden nio, och eftersom jag och Snippe var idiotiska och tittade på två filmer igår natt och därför inte släckte lampan (stängde av den flimrande skärmen) förrän efter klockan tre var jag lite trött när jag kom hem. Lade mig en stund vid tre för att "vila lite", somnade, drömde att jag sov i flera dygn och var mycket lycklig över att klockan bara hunnit bli fem när jag vaknade.


Nu känner jag hur träningsvärken kommer krypande, hur den tar över muskeltråd efter muskeltråd. Imorgon kommer igeln att ha förvandlats till en vandrande pinne.

Av Igeln - 7 februari 2009 01:11

Ett foto i timmen (på ett ungefär).


Det var liksom lite roligt att fota lite av sin dag igår, så jag tänkte att jag gör det till en sån därn grej idag dårå.


Klockan är strax efter 7. Min lunchlåda. Och justja, 14 flaskor med sprit som Niklas kom och gav bort igår. Han hade städat barskåpet tydligen.


Strax efter 8. Första koppen kaffe på jobbet.


Strax innan 9. Klassisk litteratur på schemat. Inga elever har kommit än.


Nu är klockan strax efter 10. Instruktioner.


11. Mer kaffe. Dubbel espresso för att vara exakt.


Typ 12. Fick hjälp av bibliotekarien att hitta lättlästa klassiker för de som behöver det.


Här har jag tappat lite tid. Nån gång vid 14. Ytterligare en läslektion är över. Det kan kännas rätt tomt när eleverna har gått ut och man är ensam kvar i rummet.


Tappade lite tid igen. Klockan är strax efter 16. Fredagsöl på Katalin.


Fredagstoalett på Katalin vid 17. Just pratat telefon med Maja, var tvungen att leta upp lite tystnad.


Klockan är typ 18. Kom hem. Busade med Assar. Kastade fångstfiltar över honom.


Vid 19 gick Snippe, Maja och jag och åt indisk mat. Jag var oproffsig och glömde fota maten när den kom in. Nåja, det var gott och det syns ju på den här bilden.


21. Fortfarande kvar.


Vid 22. Ångest i fast form. Tvätt som ska vikas. Imorgon, imorgon.


Nånstans mellan 23 och 24. Lektion i hur läskiga kontrollen fungerar. Kanske kan jag titta på tv helt på egen hand nu.


Borsten i egen hög person. Ungefär 24.


Strax innan 01. Vi tittade på film, Assar missade slutet.

Av Igeln - 6 februari 2009 21:38


Hundraåttio riksdaler har jag lagt ut på denna borste. Borsten som just heter så. The face brush. Fatta. Den enda liksom. Borsten. För ansiktet. Hundraåttio kronor kan ju verka många att lägga på en borste som liknar en barntandborste, bara tre gånger så stor ungefär, men fatta vad jag nu kommer att spara in på scrubprodukter. No more scrub, nu gäller the brush. Det är i alla fall vad jag intalar mig. Igeln, det lättpåverkade dermalogicavåpet.

Av Igeln - 5 februari 2009 22:17

Hela dagen, hela jävla dagen har jag fortsatt min organisering som inleddes igår. Idag handlade det inte om några blygsamma pärmningar (finns det ordet? "Att pärma" var en av de vanligaste sysslorna som receptionist vill jag minnas nämligen.) nu snackar vi arkeologiska utgrävningar. Jag hittade papper från tiden då jag sprang runt på skolan som lärarkandidat. Jag flyttade, sorterade, prickade av, strök, pärmade, kastade och lämnade tillbaka papper och böcker dagen lång. Min föregångare fick i sin frånvaro finna sig i att hans pärmar flyttats ännu ett steg längre bort från händelsernas centrum. (Och när jag flyttade på dem upptäckte jag att hälften var tomma! Bara snygga etiketter! Ha! Bluffmakare!).


Mycket stolt över mitt värv som organisatör fotade jag min arbetsplats. Jag bjuder på miljön jag vistas i när jag inte har lektion.  Alltså varje vardag. Var dag. Nästan.


Jag vet att ni väntat på detta ögonblick, spända av förväntan - håll till godo nu då!


Just fått en leverans av svenskböcker, därav allt orange där i bakgrunden. Ja, här sitter jag alltså och jobbar när jag inte är god pedagog.


Ordning! Pärmar!


Mera ordning!


I veckan har jag roat mig med att pryda ett tråkigt klassrum också. Mina gamla kökstavlor sitter nu bredvid vita tavlan och ovanför ett skåp har jag låtit det växa upp väggblommor. Idag traskade expeditionspersonalen dit för att spana, ryktet hade tydligen nått ner dit.




När jag satt på tåget beklagade jag mig över att jag inte har någon fri tid. Fritid har jag, men liksom ingen fri tid, tom tid att göra ingenting på, eller åtminstone göra det som spontant faller mig in. Alltid ska det tränas eller fikas eller fixas eller åkas eller handlas eller what ever som tar alla timmar ifrån mig. Missförstå mig rätt, jag väljer själv att träna och att träffa vänner och fika är ju en av de allra viktigaste beståndsdelarna i mitt liv. Men just idag saknade jag den fria tiden. Så jag bestämde mig för att skolka från träningen. Gjorde en smoothie (ett av mina värsta hatord) (brunch är ett annat), bjöd Snippe också, la mig på sängen läste en skvallertidning och lyssnade så småningom även på Snippes snarkningar. Lagade korv stroganoff och bestämde mig för att göra scones, eftersom jag föll för Hemköps billiga knep med små söta marmeladburkar för ynka småpengar på vägen hem från tåget. Äppelkanelte och Jakten mot nollpunkten på det. Fina grejer. Fri tid.


Innehåll: päron, kiwi, galiamelon, ananas, mjölk, vaniljyoghurt. Sjukt god blev den. Heja mixer!


Gulliga! Goda!


Dinkelscones minsann.



Apelsin-ingefärsmarmeladen var godast. Tvåa kom päronmarmeladen.

Av Igeln - 4 februari 2009 17:08

Att det ska vara så svårt att vara organiserad. Idag har jag haft två lektioner, i princip all tid emellan dessa och det tillfälle jag bestämde mig för att nog är nog och traskade iväg till tåget har jag ägnat åt att sortera in papper i olika pärmar. (Eller okej, jag har ätit lunch och druckit ett gäng koppar kaffe också.) En pärm för varje klass, en pärm för varje kurs (det vill säga tre, Svenska A, Svenska B och religionskunskap A, det är vad jag har att erbjuda denna termin).

 

Förutom papperssortering har jag även ägnat mig åt listskrivande, men det är egentligen en underrrubrik till huvudrubriken pärmande; jag har skrivit listor på vilka elever som gjort vad, vad som ska göras över huvud taget, kryssat och antecknat för glatta livet och sedan sorterat in även listorna i respektive pärm.

 

Det tog all håltid och jag är ändå inte klar. Jag trodde jag var organiserad som det var, att jag bara skulle finputsa på ordningen lite, men ha! Skrivbordet blev rent i alla fall. Och jag har fått använda mina fina gem, min fina pennvässare och mina fina svarta blyertspennor. Nåt ska man ju ha att roa sig med och vila ögonen på när inte idolbilderna duger! Jag känner mig lite som Nina sju år, ettakluddare. Fattas bara svartvitt bänkpapper att slå in alla böcker och pärmar i. Kanske finns det sånt på Clas Ohlson också?


Allt stök...


...blev pärmat.


Observera randig pennvässare, svart sax, pappershållare, penna och pennburk. Nörderi.


Nördgem.

 
Av Igeln - 3 februari 2009 21:45

Assar är uppmärksamhetstörstande och halar sig fram och tillbaka under sängen samtidigt som han jamar uppfordrande och stirrar på mig. (Se mig, SE MIG.) När Snippe alldeles nyss lindade in honom i en filt så han liknade ett litet pälsigt jesusbarn spann han som en mindre traktor. Jag är en helt värdelös person anser han just nu.


Jag halar mig nämligen inte fram någonstans. Möjligen hasar jag. Tisdagar är tuffa dagar. Förutom lunchen när jag kan sitta ner en halvtimme eller så, känns det som att jag är i rörelse hela dagen, hela tiden på språng mellan lektioner, mellan elever, mellan olika klassrum och datasalar.


Apropå datasalar så är jag snart vän med motsvarande en hel gymnasieklass på Facebook. Hysteriskt.


Dags att hasa in i duschen. Har jag någon energi kvar efter det så krälar jag i säng, annars kanske jag stannar kvar där inne.

Av Igeln - 2 februari 2009 21:35

Jag är mör. Jag vill aldrig aldrig mer äta nåt som innehåller socker. Eller fett.


Men en bra helg har det varitmåste jag väl ändå tillstå. Fredagen dansades ut som sagt, Kristin sov hos oss natten till lördagen, jag simmade, fyndade och lunchade på lördagförmiddagen och åt middag hos Frida och Berra på kvällen. Strax efter sju var vi där. Vips så var klockan strax innan fyra. Jag fattar inte vad som hände. Sov några timmar och sen flottsöndag som om det vore the end of the world och vi aldrig skulle få mat nånsin igen.


Måndagen är nu nästintill avklarad. Åt gråfärgad grönsakssoppa till lunch som motvikt till hamburgare och pizza. Kom dessutom iväg och styrketränade på kvällen. Filat fötterna därtill, ansiktsmasken ska tvättas av snart. Känner mig nästan, nästan som en människa igen och inte en flottig geleklump. Nästan.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards