Alla inlägg under januari 2009

Av Igeln - 7 januari 2009 21:28

Klockan 21:05 placerade jag mig i sängen. Tack för idag, slut för idag, liksom. Det tär att börja jobba. Att tvingas använda sin arma hjärna. Den som knappt behövt bry sig om annat än att fundera ut när nästa ättillfälle kan tänkas bli och vilken film man månne ska se på inatt (eftersom jag såklart vänt på dygnet under ledigheten).


Nu sitter jag här inbäddad och lutad mot en massa kuddar, nyduschad men ful som stryk (blek, glansig, rufsigt hår med början till utväxt, glasögon på sned och munsåret på väg tillbaka, den envise jäveln). Luktar gott gör jag ju i alla fall. Som  en äppelpaj.


Tänk ändå den lycklige satan som kunde få se ett avsnitt av Midsomer Murders. Icke så för mig. För mig bjuds en kort planering av lektioner och sedan släcks lampan. Om jag inte somnar med näsan i schemat innan dess.

Av Igeln - 6 januari 2009 22:14

Ska man vara pedant så är det snarare Snippe som har kontroll. Åtminstone till största delen. 18 stycken, för att vara exakt. Arton.


Arton fjärrkontroller. Tanken är att den längst till vänster, multimegakontrollen för dryga tusen kronor, nu ska styra majoriteten av våra liv. Snippe är mycket nöjd. Jag är rädd att jag aldrig mer kommer att kunna titta på tv. Noll kontroll för mig alltså.




Av Igeln - 5 januari 2009 22:38

Jag tar the easy way out och stjäl en lista med frågor från Berra istället för att skriva ett eget inlägg. Svaren är mina, så mycket orkade jag anstränga mig i alla fall.



1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag flyttade ihop med Snippe. Det har jag aldrig gjort förut.



2. Höll du några av dina nyårslöften?
Förmodligen inte. Jag minns inte vilka jag gav. Jag kan inte minnas att jag gjort några stora förändringar i livet medvetet i alla fall.



3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Jaförfan! hjon blev! Heja Frej! (Och så kom jag på en till, Danne, som ju kanske enligt regelboken är mest Snippes vän, men vafan, i alla fall, han blev far för andra gången.)



4. Dog någon som stod dig nära?
Nej.



5. Vilka länder besökte du?   

Jag tror att jag och mamma vandrade in i Norge när vi var och fjällvandrade. Mer än så reste jag nog inte utomlands under 2008. Haha, imponerande.



6. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009?
Mer kvalitetsfritid.



7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas?
7/1 lämnade jag in mitt examensarbete och började mitt jobb som gymnasielärare. Jag hade inte sovit alls under natten, bara skrivit. Jag gjorde de sista ändringarna i texten på tåget till Tierp. Stabilt.



8. Vad var din största framgång 2008?
Jag fick ett yrke minsann!



9. Största misstaget?
Inget jag går och ältar.



10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Inte ett jota. I princip alla jag känner började året med att vara kräksjuka men jag slapp undan. Några gånger har jag haft huvudvärk. En dag på senhösten mådde jag illa och trodde att jag skulle bli tvungen att åka hem, men det gick över efter att jag legat platt i ett vilrum en stund och ätit en mandarin. Det var väl ungefär allt.



11. Bästa köpet?
Min ipod kanske?



12. Vad spenderade du mest pengar på?
Kläder och mat. Och mer kläder sen.



13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
De gånger jag fått beröm på jobbet av elever och lärare och dessutom att jag fick vara kvar ännu en termin.



14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2008?
Sommarhiten är ju som tidigare sagt Wayward Son. I övrigt lyssnar jag ju nästan alltid på samma musik oavsett ålder, år och tillfälle, så egentligen borde hela mitt liv vara en enda musikalisk röra där alla minnen blandas samman.



15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jämfört medtidigare år? Vadå? Jämfört med 1996 – klart gladare. Jämfört med 1988 – förmodligen ledsnare. Eller? Jämfört med förra året har jag varit mer stressad, det kan man ju bli ledsen av. Men på det stora hela har jag varit gladare i alla fall.



16. Vad önskar du att du gjort mer?
Tränat. Softat. Sagt mer nej. Målat.



17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Ätit. Stressat. Slösat bort tid på onödigheter.



18. Hur tillbringade du julen?
Hos mamma och pappa. Farmor kom dit också. Det var bergochdalabanefirning. Ibland trivdes jag som fan, ibland ville jag gå hem och fira ensam med Assar.



19. Blev du kär i år?
Nej, jag fortsatte vara kär.



20. Hur många one night stands?
Noll.



21. Favoritprogram på TV?

Jag har ju liksom slutat titta på tv. Har inte följt nån serie what so ever. Eller, gick Klass 9A i år? Den följde jag ju.



22. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Nej. Men jag har reviderat mina åsikter om en eller annan.



23. Bästa boken du läste i år?
Låt den rätte komma in kanske. Den minns jag mest just nu. Eller varför inte Vem är söt?.



24. Största musikaliska upptäckten?
Usch vad trist. Jag kan inte komma på nåt. Se fråga 14, där kanske man kan förstå varför. Visst har jag upptäckt lite ny musik, det är ju givet om man bor ihop med Ginzas bäste kund, men jag har inte hittat något man kan kalla en stor upptäckt.



25. Något du önskade dig och fick?
Samboliv. En cykel (fast det sa jag aldrig högt. Åtminstone inte till de som gav mig den).



26. Något du önskade dig men inte fick?
Jag är världens mest bortskämda. Det måste ha varit nån småsak i så fall. Om vi pratar om materiella saker alltså.



27. Årets bästa film?

Den första jag kommer att tänka på är Juno, men eftersom vi ser tusenmiljoner filmer i veckan kommer jag nog på nån till så småningom. En som jag såg i år som slår det mesta är ju En kärlekshistoria, räknas en film från 1970?



28. Vad gjorde du på din födelsedag 2008?
Hade barnkalas som vanligt. Marängsviss och fruktsallad. Assar i centrum.



29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Jag har haft lite för mycket utseendeångest. Så bort med den.  Sovit lite för lite. Mer sömn alltså.  Haft för lite kvalitetstid med Snippe. Mer sånt.



30. Hur skulle du beskriva din stil år 2008?
Stil? Ganska laid back tror jag. Med inslag av piffiga kjolar.



31. Vad fick dig att må bra?
Solen.



32. Vilken kändis var du mest sugen på?
Jamen Ace Frehley såklart. Anno sjuttital alltså.



33. Vilken politisk debatt engagerade dig mest?
Diverse skolfrågor kanske. Och en smula nedladdning.



34. Vem saknade du?
Hanna. Jävla Stockholm.



35. De bästa nya människorna du träffade?
Väldigt många finfina lärare på mitt jobb.



36. En värdefull läxa du lärt dig i år?
Tänk inte så länge, gå på magkänsla.



37. Citera en sångtext som summerar ditt år:

Kanske lite väl simpelt och förutsägbart, men kanske att You can’t always get what you want, but if you’ll try sometimes, you just might find you get what you need ändå vinner.

Av Igeln - 4 januari 2009 16:07

 


Mina minsann! Jag önskade mig Vem är söt? i julklapp, men Snippe gick åstad och handlade alla han såg (Vem är arg? har jag sedan tidigare). Stor lycka. Stora läsupplevelser. Stora scanningsmöjligheter.


För övrigt känner jag att jag borde skriva ett sånt där nyårsinlägg, men jag har inte riktigt energin. Det kommer. Snart. Kanske.


Därtill tjatar Snippe på mig att jag måste skriva ett inlägg om min solskenshistoriadag i skolan precis innan jullovet. Det kommer. Snart. Typ.


Jag har ingen energi till nåt. Jag ligger i sängen som en friterad blobb (innehåller till största delen pommes frites för närvarande) och är för seg för att ta av mig långkalsongerna som är kvar på sedan promenaden för tre timmar sedan. Jag känner mig trött, seg, lite sur, mätt, varm, ful och obekväm. Ultimat.

Av Igeln - 3 januari 2009 19:46

Förutom att jag inte tillbringat mina dagar tillsammans med en elak kvinna. Och att jag inte har ett brustet hjärta. Hur vädret kommer att vara vet jag inte. Inte är jag på jakt efter en ofödd brud heller. Eller nån kungalös drottning som spelar gitarr och sjunger (lalalala). Men kanske träffar jag på en vit märr, man kan ju aldrig så noga veta.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards