Direktlänk till inlägg 30 november 2008

1b) Berätta om och jämför de tre viktigaste personerna för de tre abrahamitiska religionerna; Moses, Jesus och Muhammed. Varför är de viktiga, vad har de gemensamt och vad skiljer dem åt? Hur ser judar på Jesus? Hur ser muslimer på Jesus?

Av Igeln - 30 november 2008 13:46

Adventsljusstaken är tänd. Jag har, trots Snippes protester, pyntat lite. Jag vill sätta upp en adventsstjärna i fönstret också och han har sagt att det får jag minsann göra själv. Jag funderar på att tejpa upp den. Då vet jag att han fixar det åt mig fort som fan.


Än har jag inte letat fram tejprullen, så än råder adventsfrid. Kaffet är just urdrucket, lussebullen uppäten. Ljusen brinner fortfarande. Hela familjen ligger nedbäddade i sängen. Assar snarkar på Snippes ben med huvudet inkört i en filt, Snippe tittar på Kelly's Heroes. Hörlurarna är på. Det låter som teaterviskningar. Jag står för andligheten i familjen; jag konstruerar (egentligen alltså, när jag inte bloggar) ett religionsprov. Abrahamitiska religioner. Gud så roligt.

 
 
Ingen bild

David

30 november 2008 19:31

Hur kommer det sig att det nästan jämt är religionsämnet som du skriver om i bloggen? Undervisar du inte också i svenska? Är det ett mindre intressant ämne ur bloggperspektiv?

 
Ingen bild

hjon

30 november 2008 19:58

Läser inte dina elever din blogg? Nu vet de ju en av frågorna.

 
Ingen bild

Nina

1 december 2008 07:53

David: Jo, jag undervisar även i svenska, jag har i själva verket fler timmar svenska på schemat än religion, och det är även svenska som jag tycker är roligast att undervisa i. Jag har inte tänkt på att jag kanske skriver mer om religion? Gör jag det alltså? Det var det värsta! Här måste nog göras en statistisk undersökning av bloggen. Kanske är det så att jag skriver mer allmänt om svenska (om att berätta om låttexter, stilövningar, Bokens dag osv) och mer specifikt om religionsämnet i skolan? Kanske är det också för att de två religionskurser jag har är upplagda på ungefär samma sätt medan jag har fem svenskkurser som skiljer sig åt mer... Hm. Återkommer.

hjon: Inte vad jag vet faktiskt. Men om så skulle vara kan jag bjuda på den där frågan. Det hör till en hemtenta som ska delas ut idag. Vissa kan nog behöva en extra dag att klura lite...

 
celina

celina

1 december 2008 21:29

Jag skulle ha hatat dig som lärare om jag fått den där frågan på ett prov på gymnasiet. Det är ju värsta hemtentauppgiften på ett universitetsvis. Väl? Eller har jag förträngt hur det var på gymnasiet? Jag minns det som att man fick värsta chocken när man började universitetet och faktiskt behövde PLUGGA för att klara ett prov. Möjligen skulle den ha varit okej om den varit uppdelad i fyra frågor ty a, b, c, d, men nu är ju det här fråga 1b! Stackars barn!

http://celina.blogg.se

 
Ingen bild

Nina

1 december 2008 22:08

David: En snabb statistikkoll visar att svenskinläggen faktiskt leder med knapp marginal!

Celina: Haha, skulle du? Ajajaj. Delade ut provet idag, ingen pep av hat just då, men vi får väl se. De har en vecka på sig, inklusive en 80-minuterslektion och en 60-minuterslektion där jag står till tjänst med hjälp att leta i böcker och tolka frågor åt dem mm. Dessutom har vi gått igenom svaret på fråga 1b kanske tusen gånger, eller åtminstone tre, på lektionerna.

 
celina

celina

3 december 2008 09:11

Men då så! Då är det ju en typ av hemtenta. Jag trodde att de skulle behöva sitta där på lektionstid och komma ihåg allt! Då förstår jag bättre.

http://celina.blogg.se

 
Ingen bild

Nina

3 december 2008 19:46

Celina. Puh. Tur för mig, man vill ju inrte bli hatad. Idag har de börjat pipa lite iofs...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards