Alla inlägg den 14 september 2008

Av Igeln - 14 september 2008 23:24

Trots att större delen av dagen tillbringats i horisontellt läge och att alla rörelser jag utfört inte gått i många knop känner jag mig helt överkörd. Av något stort och ångvältsaktigt. Det enda jag gjort idag är att läsa bok, äta mat, läsa mer bok, halvslumra, köpa mat, äta mat, se på film. Och jag är mos. Mos, mos, i huvud och i kropp. Soffpotatismos. Platt som en pannkaka. Därtill mätt som en plätt, som det heter.

Av Igeln - 14 september 2008 13:10

Igår var det KulturNatten (ja, det ska skrivas med stort N) i Uppsala. På eftermiddagen (KulturEftermiddagen?) gick jag och Maja en guidad författarvandring, jag kände att jag inte kan vara infödd uppsalabo, läst litteraturvetenskap och arbeta som svensklärare och samtidigt inte göra en motsvarande promenad om den erbjuds gratis en ledig eftermiddag. När vi kom till Albert Engströms hus och fått veta att han minsann inte använde sin tid i Uppsala åt att studera flitigt utan snarare ägnade dagarna åt att sabotera gatlyktor och flytta på skyltar till höger och vänster skulle vi sedan gå vidare, men inte förrän alla sjungit Svarte Rudolf, tillägnad honom ”för den kan ni väl”? Ett instämmande sorl hördes, och så stämmer alla upp i sång. Alla utom jag och Maja i princip. Hur kan alla texten till Svarte Rudolf? Hur gick det till? Jag har upptäckt en stor lucka i min utbildning! Jag sökte upp texten, och nu är det väl bara att plugga till nästa år, så jag kan få min revansch.


Se, Svarta Rudolf dansar

och böjer sin nacke och ler.

Han tänker på stormande nätter

i Amsterdams glädjekvarter.

Han drömmer om flickornas kransar

och svävande bruna ben

på stranden av blåa slätter

vid Samoamånens sken.


Han böjer sin nacke och blundar

i flygande roslagsvals.

Så höll han i smäktande lundar

sin arm kring chilenskans hals;

så böjde han krullig hjässa

en afton i negerbyn

mot trettonårig prinsessa

med eldsken på ebenholtshyn.


Så dansa de svajiga karlar

på Malagas vinstänkta redd.

Den vitröda tösen bävar,

bedårad, förlorad, förledd.

Hon ler i den väldiges nävar

åt allt vad han tog och gav,

hon suckar, och vinden svarar

från Ålands jäsande hav.


Exotism, prostitution, pedofili. Bara att repetera tills det sitter. Until nästa år.  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards