Alla inlägg den 30 augusti 2008

Av Igeln - 30 augusti 2008 17:55

Surströmmingspremiär för mig igår. Med alla gener härstammande från Norr är det svårt att undgå. Igår fick vi sällskap av min morbrors arbetskamrat från Iran, som aldrig ätit surströmming förr och var nyfiken. Hon tog med sin iranske pojkvän.

 

Hon rörde inte en min när burkarna öppnades och åt sedan fyra fiskar med glatt humör, han åt sex. Jag åt en knapp filé. Vilken utklassning! Mina gener skäms för mig idag och kallar mig för skåning.


 Trots skammen tog jag med mig burkarna som en trofé och som ypperliga krukor för taklökar....


Lördagen inleddes med ännu en premiär, Maja, Henrik, Snippe och jag tog oss något omständligt ut till Lunsen för att plocka svamp. Vi hittade inget kantarelleldorado, men några gulingar stötte vi på.  En påse blandad (förhoppningsvis ätbar) svamp ligger nu i kylen och väntar på att stekas. Svampplockning tog tydligen på krafterna, när vi kom hem somnade hela familjen i skedställning, Assar smittades av oss, lede sig i mitten, surrandes som en nöjd humla.


 

Fin kantarell...


Nu stundar snart en kräftskiva. Jag tycker att kräftor är lite läskiga, men väl skalade är de trevliga, framförallt är det att äta dem i grupp som är det stora nöjet. Ska bara göra mig fin och mindre lunsig först.


Lite läskig. Snippe får skala...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards