Alla inlägg den 1 juli 2008

Av Igeln - 1 juli 2008 14:25

I söndags var Snippe och jag ute och promenerade i förebyggande syfte, innan pizzafrukosten skulle intas. Då gick vi förbi detta. Sånt gör mig glad och lite fundersam. Varför, liksom?



Av Igeln - 1 juli 2008 14:21

Det vore så bra om jag var lydig och följde den. Om jag trivdes med det. Och delar av mig gör ju det, delar av mig vill vara laglydig. Jag trivs med det. Ibland.

 

Men det funkar inte i längden. Det bor en liten Luther i mig, nån dygdig jävel. Ibland dyker han upp och stör friden. Igår tog jag sovmorgon storlek large eftersom det regnade så förskräckligt när jag öppnade ögonen första gången. Såsade runt i Snippes lägenhet när jag runnit ur sängen, tog en kopp kaffe med Maja som kom förbi för att lämna sin laptop till datordoktorn. Hade hon inte dykt upp hade jag garanterat fastnat framför datorn och idiotglott på tråkiga sidor i en evighet. Tog mig så sakteliga hem, allt kändes grått och meningslöst, allt var flytande och segt och jag var ensam och uttråkad. Gick runt hemma och pillade på saker, gjorde olika högar av saker och papper, halvhjärtade försök att styra upp dagen, men det gick sådär. Ynkade runt för mig själv och försökte övertala mig själv att jag var ledig och inte behövde göra nåt, och att jag hade lite för ont i huvudet för att behöva träna den dagen, ”nån annan dag, snart, imorgon, jag lovar...” Ynk, ynk, det var syyyynd om mig och allt blev ännu gråare och segare. Trögflytande. Svårt att andas. Men så kom den där dygdige plötsligt fram nånstans ifrån (förmodligen städskåpet) och sa ”nu JÄVLAR är det du som åker och tränar!” Och så gjorde jag det. I ren chock. Styrka och core.

 

Och så blev dagen helt annorlunda. Det blev lätt att andas, jag trivdes med det mesta, även ensamheten. Och allt var grönt och lummigt, inte grått. Fan också.

 

Imorse hade jag också ont i huvudet. Låg vaken till jättesent (vågade inte titta på klockan när jag släckte) och läste ut en bok igår natt. Jag var nog ganska trött mot slutet, för jag grät när det spelades på de strängarna minns jag. Så det blev sovmorgon imorse också, trots att både väckarklockan och katten larmade med jämna mellanrum.

 

Och vad gjorde jag? Jag tvingade ut mig själv på en joggingtur, till Gamla Uppsala kyrka och tillbaka innan frukost. Jag hatade mig själv första kilometern och trodde jag skulle kollapsa, men sen vände det. Fulare saker kan man se en morgon än blåeld, prästkragar, endungar och sädesfält i solljus. Och allt luktade klöver, varm, fuktig skog och gräs. Och sen blev det gröt med jordgubbar på balkongen. Krassen och svartögonen lyser i en allt annat än grå färg och trots att jag känner mig ganska mör i hela kroppen, särskilt efter styrketräningen igår, så är det lätt att andas.

 

Fan också. Det skulle ju vara mycket smidigare att må bra av att sitta still och ta det lugnt hela tiden. Man skulle spara tid och inte behöva byta kläder lika ofta.

Arg
Av Igeln - 1 juli 2008 10:52

Jag tror att om Assar skulle få fota skulle det mest bli undersidor av bilar (han ligger under parkerade bilar och spanar) och insidan av buskar. Många bilder som liknar varandra. Å andra sidan har jag ingen aning, han kanske går på värsta äventyrsvandringarna utan min vetskap, innan han lägger sig i bakhåll för att vänta på en förbivandrande fågelskrake eller på att få komma in. Tänk att få se vad han ser om dagarna (men jag skulle gärna slippa trastliken), det skulle ju var ungefär hur roligt som helst. Jag kanske ska investera i en CatCam ändå, lite lockande är det. Fritz tar ju onekligen en del ganska fina bilder, titta själva!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards