Direktlänk till inlägg 26 juni 2008

Mitt liv som klyscha

Av Igeln - 26 juni 2008 20:45

Vissa delar av min dag idag känns som om de skulle vara hämtade ur en tidning. Inte DN eller nån sån seriös tidning, nej, här talar vi om nån med glansiga omslag, nån som handlar om hälsa kanske, eller design möjligen. Den här tidningen har gjort ett reportage om mig, jag är väl någon slags designguru eller en person med stort inre lugn som man ska inspireras av. I reportaget skulle det vara målande beskrivningar om hur jag vaknade imorse klockan sju, hur jag går upp och tar en kopp kaffe på balkongen samtidigt som jag tittar ut över den pittoreska gården. (”Lägenheten på Linnégatan är ljus och luftig och kalkelugnen ger intrycket av blablabla”) Ja, sånt liksom. Sen skulle det stå om hur jag springer en joggingrunda längs ån innan jag handlar nybakt bröd (”Nina älskar att starta dagen med en löprunda ute i naturen yadayadayada”) som jag äter till frukost i min andra lägenhet (den lilla 40-talslägenheten är mycket charmig och har inretts med…”). Sen går jag ut på gården, ligger på en filt, läser en bok och drar in doften av klöver och vita rosor i djupa andetag. (”och se där! Där kommer bondkatten Assar ut ur en buske och sällar sig till gemenskapen!”)



"Den harmoniska lilla familjen på utflykt"


 "Precis som Nina är Assar en stor yoga-fantast. Här visar han positionen Den Spretande Mungon" 


Känslan av att vara med i en tidningsartikel försvann när Assar bestämde sig för att krångla sig ur min famn (den gav inte skugga nog efter ett tag) och sätta på trastlarmet i en ruffigare del av trädgården. Strax efter det ringde Snippe och förstörde vad som fortfarande kunde anas av harmonin genom att beställa hjälp – 20 minuter efter min rosdoftande vilstund befann jag mig på återvinningscentralen slängandes sopor för tredje(!) gången på en vecka.

 

Jag försökte återgå till ron igen när jag kom hem, men jag lyckades inte riktigt. Det blev städ istället. Och sen storhandling. På cykel. Ryggsäck, styret och cykelkorgen full. Vingligt. (Men cykelturen dit var fin – kvällssol!) (Kanske skulle man kanske kunna klämma in nåt i tidningen om hur miljömedveten jag är? ”Nina väljer cykeln framför bilen, även när det gäller stora inköp ’och så kommer man ju närmare den vackra naturen’ ler hon") (I själva verket har jag inget körkort och min chaufför valde att jobba över idag).

 

Nu har jag packat upp kassarna och pysslat klart. Nu ska jag vara klyschig igen, men kanske inte glanstidnings-klyschig, men snarare vanlig tjejtidnings-klyschig. En artikel som skulle kunna heta "SKÄM BORT DIG SJÄLV - unna dig vardagslyx!" eller nåt liknande. Ni vet vad jag pratar om. Läs och rys: Jag ska ringa och beställa sushi, sen ska jag titta på en chick flick, som det så fint kallas, och så har jag vin och mörk choklad som väntar i skafferiet.

 

Och kanske pinsammast av allt – jag köpte en Marian Keyes på Willys. En sån här alltså.  Den liksom bara föll ned på bandet…

 
 
Ingen bild

Melina

26 juni 2008 21:51

Hahahaha! Fy fan vad bra!

 
Ingen bild

Nina

26 juni 2008 23:21

Haha, tycker du? Tack! Men shit vad många fel jag skrev upptäckte jag nyss! Piiiinsamt.

 
Melina

Melina

27 juni 2008 08:44

Ja för 17, jag gillade parallellen till glanstidningarna! Hur kul som helst! Jag såg inga fel, jag var helt inne i dina beskrivningar och instick ("Lägenheten på Linnégatan...") Haha! Du är en ordkonstnär och inspiratör Fina Nina!

http://soul.webblogg.se

 
Ingen bild

alexandra

27 juni 2008 15:37

haha tjejnina!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards