Alla inlägg den 27 maj 2008

Av Igeln - 27 maj 2008 21:24

Nu är jag glad igen. Det behövdes 5 saker. 1) Promenad i kvällssol med tillfälle att se salamandrar i Linnéträdgårdens damm, 2) en kopp te, 3) en trött katt i knät, 4) och 5) två religionsarbeten.

 

Ett skitbra om döden av en elev som förmodligen är en av de allra smartaste jag haft att göra med, men på ett lite dolt sätt. Han är inte killen som sitter och viftar med näven i vädret direkt, han kommenterar saker lite sådär i förbifarten, men oftast så jävla klockrent. Bästa sortens smarthet. Absolut behagligast i alla fall. Sista uppgiften han lämnade in var lite för kort för ett MVG, men han skrev en extrauppgift efter att jag tiggt om det, det är jag glad för nu. Det var komplett intressant att läsa hans åsikter. Jag lärde mig någonting. Och sen, ett annat arbete från en elev i samma klass, knappast på samma betygsnivå men klockrent på ett annat sätt. Jag måste citera:

 

”Satanismen kan man dosera i olika mängder, mild, blandad och röd (den värsta) precis som kebabsås. I de flesta religioner underkastar man sig en viss gud, men inom satanismen är människan den enda guden. Satanister är som Snoops nya platta ’ego trippin’ (du borde ladda hem den). […] Men man ska inte tro att satanistens enda passion är att smida onda planer och utöva ondska på huskatten, man behöver inte vara mer aktivt ond än någon annan. Det är alltså okej att vara passivt ond (träslöjdslärare). […] Precis som lärare anser satanister att kunskap är makt och därför strävar satanister oftast efter ständig lära."


Så. Nu kan jag lägga mig. Jag fick energi nog att gå igenom allt jag tagit hem. Nu är det färdigt. Imorgon tar jag 6:19-tåget för sista gången den här terminen, klockan 12 ska alla betyg vara satta. Sen blir det fan inga fler tidiga mornar. På länge.
Av Igeln - 27 maj 2008 18:08

Det känns osunt att jag får dåligt samvete av att bara vara. Kom just hem. Handlat mat, lagat mat, ätit mat och nu känner jag mig skyldig eftersom jag inte slängt mig över de uppgifter jag tagit hem för att rätta. Men vafan! Jag har ju suttit på jobbet och inte gjort annat än rättat, ringt elever och tjatat, pratat med oroliga föräldrar (”men han har ju lite svårt med att skriva ner sina egna tankar, räcker det inte med att han redovisar fakta?” Eh, nä. Fakta kan jag faktiskt själv söka upp om jag behöver.) provvaktat och sorterat. Druckit en massa kaffe och stressat i mig lunchen. Satt några betyg. Våndats. HELA DAGEN.

 

Kan jag inte få vila lite? Tydligen inte. Men jag tänker tvinga mig själv. Nu har jag kastat i mig maten, nu ska jag inte kasta mig över pappershögarna, jag ska ut och promenera. Lite för att bättra på statistiken lite men allra mest för att göra någonting för min egen skull. Ut i solen och syret. Pausa.

 

Nu!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards