Alla inlägg den 10 april 2008

Av Igeln - 10 april 2008 22:15

Skola alltså.


Men bara bra saker.


Jo, jag kom på att det kanske var flera av mina elever som bloggade, så jag sökte lite på måfå. Hittade faktiskt två till varav en skrev detta: ”Nu är det bara några få dagar tills jag börjar skolan igen & det känns inge vidare måste jag säga. Men mitt nyårslöfte var att bli en positivare jag, därför ser jag det som en bra sak för […]. Så ska vi ha Nina i svenska & det blir super.” 


Rätt fin känsla. Gipor uppåt sträck! 


Och på tåget hem idag sa rektorn att jag får vicka även nästa termin! Inga papper är påskrivna, så jag vågar inte ropa hej än. Men jag kanske kan säga det, lite tyst liksom. Hej.  


Det skulle vara så himla roligt att få stanna. För trots att jag gnäller så trivs jag som fan. Vill inte byta yrke och helst inte arbetsplats heller.


Av Igeln - 10 april 2008 20:32

ÅÅÅååååååäääääh. Det känns som att hela dagen gått åt till att tänka på skola, skola, skola. Och än är det inte slut. Samtalet med eleven imorse gick… jag vet faktiskt inte. Hon gick i totalförsvarsställning och var arg på allt och alla och ”skiter i allt och alla”, trots att jag verkligen ansträngde mig för att inte välja sida. Hon kände sig ändå orättvist anklagad. Jag får väl se hur det känns imorgon om hon dyker upp. Kanske har det värsta lagt sig och stoltheten inte lika viktig att upprätthålla. Jaja, det ordnar sig nog med tiden. Hoppas jag. Jag gjorde så gott jag kunde i alla fall. Och blev en lärarerfarenhet rikare.

 

Det gick åt mycket energi i alla fall, och sen ännu fler möten på det, uppgjorda och spontana. Mer energiåtgång. Ingen tid kvar till att förbereda inför imorgon.

 

Så det får jag roa mig med ikväll. En religionslektion (min svåraste på hela veckan, den med klassen där en klarade förra provet och resten fick IG) är färdig, dessutom en inlämningsuppgift för dem som inte heller klarade första omprovet och en examinerande inlämningsuppgift till nästa moment. Puh.

 

Nu måste jag slita mig från skärmen ett tag, ska promenera iväg för att handla middag, sen återvänder jag till flimmerskenet ett tag för ytterligare en religionslektion att putsa lite på (religion är så mycket svårare att förbereda, antagligen för att jag tycker att det är ett så mycket tråkigare ämne att undervisa i än svenska) och sedan den stora uppgiften för kvällen (natten): Förbereda ett muntligt framförande. Fem minuters anförande om en text och en bild på temat hur mår du? Mina stackars treor är skitnervösa inför nationella provet i svenska, så jag tänkte att jag avdramatiserar och är extra tydlig genom att göra den muntliga uppgiften inför klassen själv först, men med ett tema från 2005. Kanske har tagit mig vatten över huvudet eftersom jag inte bestämt vad jag ska prata om än. Men äh. Interå. Man är väl drottningen av sista minuten.

 

Och än är den minuten inte slagen på länge.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards