Alla inlägg under mars 2008

Av Igeln - 11 mars 2008 22:15

Vill man vara svartigel får man lida pin. Först stå ut med en halvtimmes kliande hårbotten, men det kan jag ta. Det dryga kommer sen. På grund av mina vitmålade badrumsväggar måste jag sitta ner på golvet när jag ska skölja ur håret, annars får jag stänktapeter. Visserligen går stänken bort med citek och tålamod, men tålamod är det dåligt med hemma hos mig. Så jag sitter ner, inträngd i ett hörn av duschen och spolar vatten över mig tills faran är över. Nu är det gjort. Förnedringen är avklarad för den här månaden. Nu slipper jag dessutom jobba i keps. (Det är inte förnedrande att jobba i keps (var tillochmed uppskattat av ett flertal elever idag, kanske kommer de att använda mig som försvar när nån äldre lärare tjatar om kepsförbud på lektioner?), men att sitta i ett hörn på golvet i duschen känns lite ovärdigt...)


Nu är jag pigg igen. Vafan, jag ska ju sova nu. Assar sover inte heller längre. Nyss levde han rövare i hallen och skrek att han skulle ut och bajsa. Blev inget av med den saken. Det finns en nödfallslåda. Kan jag förnedra mig i badrummet så kan han.


När jag satt och väntade på att färgningshalvtimmen skulle passera hittade jag bland annat ett klipp med Job. Kanske är det bara jag som uppskattar honom. Kanske måste man ha lyssnat en del på radioprogrammet för att förstå storheten. Kanske. Mest tror jag att jag gillar Job för att det bor en västerbottnisk folklivsfanatiker i mig också. Nu är vi två.


Lite seg länk, men ha tålamod! Pausa en stund och vattna blommorna, kolla temperaturen eller nåt.



Av Igeln - 11 mars 2008 20:05

trött  1  uttröttad, utsläpad, slutkörd, nerkörd, nergången, tröttkörd, överansträngd, utarbetad, slut, färdig, förbi, dödstrött, utpumpad, utmattad, matt, schack, uppgiven, sliten, tagen, medtagen, orkeslös, utan ork, energifattig, utbränd, klen, svag, kraftlös, astenisk, subvalid, letargisk.

 

Klockan halv fyra i eftermiddags slog det till. Smack sare, så satt jag och stirrade in i datorskärmen med tom blick. Då var jag färdig för idag liksom.

 

Det jag lyckats uträtta efter att ha anlänt till Uppsala är att jag och Snippe-snorum ätit en halvbra middag (bra sallad, dåliga burgare) och sen haft ont i huvudet ihop en stund. Ska strax försöka uppbåda mina sista krafter för att slä-ä-ä-pa in mig i badrummet och färga bort gråhåren (sånt är mest snyggt på katter), försöka hålla uppe ögonlocken så länge Klass 9a går på tv och sen ta Assar i tassen och lägga mig. Han ligger redan och sover på soffkarmen.

 

Mer än så blev det inte av den här dagen.




Trötta

Av Igeln - 10 mars 2008 23:03

I lördags hälsade jag och majs på Hanna i hennes nya hemstad Stockholm. Promenerade runt i Gamla stan, tittade på gamla hus, gick runt i massa kattgränder på Söder och tittade på katter, vårblommor och ölburkar. Sen åt vi soppa som var god och stark och tittade på söderhippa människor med slarvigt uppsatt hår och trendigt ovanliga kläder. Det tog en massa bra timmar. Fina flickor dedära majs och han. På kvällen skulle jag och Snippe se på alla hundratals kanaler han har till låns av comhem för tillfället men det slutade med att vi blev lite sura och rastlösa, la oss i hans säng för att sura lite ihop och råkade somna båda två. Vaknade halv tre med fastklistrade linser.



 


Söderbönor. 


Söndagen började med träning och fortsatte med pizza för Snippe och mig, sen blev det Janssonutställning tillsammans med Maja och Henrik. Liten utställning - men inspirerande! Fan, nu vill jag teckna och måla. Dags att plocka fram alla akvarellfärger och grejer ur skåpet igen. Bäst av allt på utställningen var faktiskt att få se att hon tipexat på en massa teckningar. Om Tove Jansson gör fel så kan det nog vara okej om jag också misslyckas. Tröstande.




Stolt innehavare av knapp med Mumin och Mymlan på. Hade den i skolan idag. Köpte en annan knapp också, men vykorten var däremot slut. Får promenera dit igen med andra ord.


Efter utställning tänkte vi vara retrotuffa och fika på Savoy, men de hade stängt. Blev egeninhandlat fikabröd (semla) hemma hos Maja och Henrik istället. Likasåbra. Mera trevlighetsstämning tror jag nog.

 

Film och chickybits till kvällsmat. This is England och Rambo IV. Fast det var inte riktigt sant. Rambo visade sig vara lite väl mycket bortsprängda kroppsdelar och machetehugg för min del, så jag tittade bara med ett halvt öga. Ett och ett halvt vilade på en bärbar dator. Men This is England var fan bra. Det blir särskilt tydligt om man jämför de två trailersarna, som det heter på svenska.


Drömde om Kiss för typ tredje gången på en vecka. Vi brukar ses och hänga om nätterna nuförtiden.

 

Måndagen innebar bland annat Flugornas Herre, Att döda ett barn och en bit av Ormen. Men också suriga tanter och långa möten. Tåg som stannade på vägen hem och en medresenär som ansåg att tjejer med för korta kjolar och alkohol i blodet faktiskt får skylla sig själva om de blir våldtagna. Medresenären är en kvinnlig lärare. Bra. Fint.

 

Efter den uppiggande resan blev det klappande på och matande av en stackars rödhårig sjukling, sen hem, klappande på och matande av en stackars gråhårig katt. Storstädade lägenheten och sen mig själv. Nu luktar allt gott. Nyvädrad katt, nydiskad disk, nytorkat golv, nyskrubbad igel. Sitter vid datorn, lite mosig, lyssnar på Monica Zetterlund, dricker ett glas vin och äter choklad. Så jävla klyschigt!

   
Av Igeln - 8 mars 2008 20:40

Imorgon eftermiddag bär det av! Om nån till vill haka på till Bror Hjort för att titta på Jansson-alster så hör av er!

Av Igeln - 7 mars 2008 19:01


(Du behöver inte titta så noga, mest lyssna.)


Igår fyllde min fina far år. Vi åt en massa mat och pratade om dumma människor i vår omgivning, annars lyssnade vi mest på LP-skivor. Han har nyss köpt en ny spelare. Det var ypperligt trevligt. Jag insåg att det har varit alldeles för många spellistor som fått råda hemma hos mig på senare tid. Nu gäller album. Skivor skare va.

 

Det var lite familjefint i början av födelsedagsbesöket, när mamma skrotade omkring på annan plats i lägenheten och Snippe inte hade dykt upp än; jag och pappa satt och lyssnade på musik och sjöng med och flinade fånigt båda två, som två töntar. Det kändes lite som att vi var släkt, liksom.

 

Sen bytte vi lite musikminnen. Till exempel Dear Prudence; den första låt som pappa spelade för mamma. För mig är det en solig sommareftermiddag 1994, jag sitter i det mörka köket, äter pannkaka, tittar ut på solgrön gräsmatta och hör vita albumet, Dear Prudence för att vara exakt, spelas ute i vardagsrummet. Det fastnade liksom.


Men vi lyssnade på annat också. Stones, (Åh! Barndom! Nina är 10 år och tuffast av alla!) (De andra vet bara inte om det!) en massa Zeppelin såklart och ännu mera Stones, några år senare. Och såklart I got the blues. När jag hör den är jag (i huvudet) ute och cyklar långsamt, ensam en sommarnatt. (Och ja, jag hade det. Det blå.)


(Pappa skulle väl förresten fnysa högt om han visste om att jag höll på att länka såhär. Poängen med LP-spelandet var att höra hur bra ljud det är jämfört med digitalt...)

Av Igeln - 6 mars 2008 10:44

Av en slump fick jag nyss veta att det är en utställning på Bror Hjorts Hus mellan 8/3 och 4/5. Tove Janssons bilder! Hon är inte bara en av de bästa författarna jag vet, hon är även en av de bästa konstnärerna jag vet. Gå och se! (Jag ska!)



Ibland är det bra med kö till kopiatorn. Särskilt om det är en annan svensklärare som står före. Och särskilt om han kopierar information om Tove Jansson. (Och han vill använda min C-uppsats om Muminböckerna i sin undervisning! Värsta!)

Av Igeln - 5 mars 2008 21:09

Nej, det är inte påskpynt du nu beskådar. Det är saker som är tänkta att locka elever att välja ett särskilt program.



Plastblommor, fjädrar, en tjurfäktare och en rysk docka. Joråsåatt. Det är väl vad kidsen vill se nuförtiden va?

Av Igeln - 4 mars 2008 09:19

Imorse vaknade jag klockan 5 av att Assar försökte bygga ett bo på en av mina kuddar. Han spann glatt och tuggade på mitt hår.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards