Alla inlägg under februari 2008

Av Igeln - 17 februari 2008 16:33

Ibland händer det ju att man förflyttas tillbaka i tiden när man lyssnar på viss musik, kanske inte alltid, men när förutsättningarna är de rätta. Idag flyttades jag tillbaka i tiden och till en särskild låt för att väderförutsättningarna var de rätta. Solen lyste på Sköldungagatans trottoar på samma sätt som den gjorde en vårdag för nio eller tio år sedan då jag gick på Hällbygatan, fick solen i ögonen och lyssnade på Deep Purple. Försökte hitta låten på Youtube, ”min” version verkade inte finnas men den jag hittade funkar den med. Extra lustigt (för mig i alla fall) är att jag minns att för alla de där åren sedan hade jag fått minidiscen jag gick och lyssnade på (det var sannerligen svunna tider!) av Snippe. Har för mig att jag fick den (men det var ett beställningsjobb) när vi var på Grand på någon av de otaliga spelningarna man gick och beskådade på den tiden. Den hette Best of Deep Purple by Kribbe. Detta lyssnade jag alltså på då, en solig vårdag innan all snö var bortsmält. Ett bra minne!

Av Igeln - 17 februari 2008 16:02

Nya trösklar på fredagen. Det kändes som att en knut i själen löstes upp. Jag kände verkligen hur saker föll på plats, inte bara i lägenheten utan även i mig. Enorm lättnad. Visste inte att jag gått runt och haft så stor ångest över att bo i en lägenhet utan trösklar, men tydligen. Nu är jag färdiginflyttad, på allvar liksom. Dryga året senare…

 

Festligheter till sent, sent på lördagen. 


Sovmorgon på söndagen, bra, så att man har tid att räkna Snippes fräknar, sen solskenspromenad och skräpmat, nya vägar hem, snödroppar inne på en gård, varm dusch. Efter det Cissi på besök, te och bullar. Hon gick för en liten stund sedan. Assar ligger och spinner i soffan, solen lyser in och gör vackra mönster på väggarna. Françoise Hardy, för övrigt en av de allra snyggaste personerna jag vet, i högtalarna, vilket passar lite extra bra en solig vårdag, särskilt när man har fransktalande gäster. (Alltså hon kan tala franska om hon vill, men knappast med mig! Eller, ja vill hon så kan hon ju det med, men det är inte särskilt troligt att jag svarar.) (...)  


Inget att förbereda, inget att stressa inför. Sportlov. Snart blir det filmkväll. Fint liv! Jag har dessutom nästan kommit över min rosilska, haha. (Pratade med mamma i telefon häromdagen, hon, och särskilt pappa, hade också blivit asförbannade. Han hade härjat om att det var fascism. Fina föräldrar!)


Jag var tvungen att smita in på en gård och fotografera, det var lite läskigt, så det blev inte bättre än såhär...

Av Igeln - 14 februari 2008 22:10

Jag läste nyss DN och stötte på en genomtänkt liten text.



I skolan där jag jobbar fick de inte heller rosor. Mina handelsettor sa idag att de ville göra någonting roligt imorgon. Så jag tänkte att vi kunde göra listor. De ska få rösta på klassens snyggaste och klassens fulaste, klassens populäraste, klassens ensammaste, klassens smartaste, klassens dummaste, klassens bäst klädda, klassens sämst klädda… Ja, man kan ju göra hur många bra listor som helst. Det här blir liksom ett roligt sätt att lära sig vart på skalan man befinner sig! Precis som med rosor. Vi måste hjälpa dem att växa upp och sluta dalta med dem. För de lär ju inte tänka på sin sociala status ungefär precis varenda jävla sekund i livet annars. Gnugga in det bara. Jag blir så less.

Av Igeln - 14 februari 2008 17:52

Jag tjuvade lite papper till min (nya!) (mycket belåten!) skrivare idag. (Nåja, som att jag skulle skriva ut annat än jobbrelaterade saker ändå...) Tog sen 14-tåget hem, lyxa lite liksom, komma hem redan innan 15. Hade jag tänkt alltså. Men karmapolisen hade sett mig i kopieringsrummet, så tåget blev inställt på grund av datorfel. Nästa tåg gick självklart inte förrän en timme senare och var typ tvunget att stanna var sjunde minut för att släppa förbi andra tåg som hade fått stå still på grund av mitt karmadatorfel. Kom hem halv fem istället, då gick solen ned och det blev miljoner grader kallt. Jävla tåghelvete. Och när jag skulle låsa upp min cykel visade det sig alltså att någon hade haft fest i den. Nåja, han, hon eller de verkade ju ha varit ordningsamma i alla fall… Och jag blev ju inte bestulen på någon dyr teknikpryl heller. Så jag ska väl kanske vara nöjd.

Av Igeln - 14 februari 2008 08:44

Och om man haver bråttom så sliter man åt sig det närmsta i kyl och skafferi och tar med till jobbet. Det blev knäckebröd med avocado och fetaost, honungsmelon och automatkaffe till frukost. Värsta lyxen!

Av Igeln - 13 februari 2008 21:33

Det har varit en lång dag. Jag känner mig som en urkramad disktrasa. Jag kände mig urkramad redan imorse när jag klev av tåget efter att ha suttit bredvid Negative Nisse som klev på efter ett tag och pratade om hur jobbigt det kommer att bli för mig. Snart. Om några veckor. Eller år. Han börjar alltid med att fråga ”Hur gååår det?” med domedagsrösten. Och jag svarar att det går bra. Då är han tvungen att deppa till mig ändå genom att berätta hur dåligt det kommer att bli snart, att lönen är åt helvete, att skolan kommer att förändras åt helvete, att loven kommer att gå åt helvete. Jag vill oftast be honom dra nånstans. Eller åtminstone hålla käft. Men jag är en snäll flicka, så jag mmmar med…

 

Efter att ha haft dubbeltimme svenska med el-ettorna blir man ännu mer urkramad. Det är en ständig kamp, men väldigt mycket skratt under tiden. På nåt sjukt vis har de nästan blivit en av mina favoritklasser, samma klass som fick min föregångare att nästan vilja sluta. Han avbröt lektioner och stormade ut, skickade till rektor kors och tvärs. Jag skrattar och säger åt dem att hålla käft. Det verkar funka det med.

 

Sen var det panikcykling hem från tåget, insläpp av hungrig katt och panikcykling tillbaka till stan. Fika med kusin. Prat om elände. Elände, elände. Det finns ingen mer olycksdrabbad än min kusin. Blev än mer matt. Som grädde på moset (eller bakelsen kanske, vilket var vad jag åt) så tvingade jag mig iväg till Sats på ett cykelpass. Jag ville inte, jag ville nästan hellre dö, men jag lurade in mig i salen på nåt vis. Det var en bra sak visade det sig. Isa hade passet, och hon har cyklat sig upp på instruktörstopplistan. Kristen som få, glad som knappt någon annan jag träffat någonsin, men med musik som funkar (jag skulle så gärna vilja veta hur hon resonerar när hon väljer musik!) och kan dessutom trampa i takt! Goda egenskaper.

 

Upptäckte sedan i omklädningsrummets spegel att jag återigen har lyckats skaffa mig en Ace-frilla. Lova att säga till mig innan jag utvecklar skrattet


Väl hemma har jag inte ens orkat laga mig nån vettig mat. Snippe kom nyss, han kokar ägg åt mig i skrivande stund. Och sen tänkte jag stjäla några nya kramar som kan ersätta de som pressats ur mig.

Av Igeln - 12 februari 2008 20:47

Fick nog av skabbintaget igår och började nytt liv imorse, åt en bra frukost, välbalanserad lunch, banan till mellanmål, äpple och c-vitamin när jag kom hem. Sen blev det träning, lyfte tunga saker och gick på core. Cyklade hem och åt nyckelhålsmärkt soppa. Sen kaffe. Och fem bullar…

 

Nu ska jag plocka undan lite så att jag behåller födelsedagsstämningen i lägenheten åtminstone någon dag till, sen är det dusch och tv-soffan som gäller igen. Ikväll är det seriestart för Klass 9a. Man måste ju se proffsen in action, även om det är äldre slynglar och slynglor jag hanterar. Tv-soffan och en kopp rött te (kanel och ingefära, nyinköpt). Fan vad lärare jag kommer att känna mig.

 

Faktiskt, apropå att känna sig som lärare, häromveckan pratade jag med en relativt nybliven bibliotekarie om våra respektive yrkesval; att inget av jobben har någon vidare vacker arbetsmarknad där man kan strosa omkring och plocka åt sig ett schysst jobb man vill ha direkt. Hon sa ”ja, hade man vetat det från början hade man kanske valt en annan inriktning” och jag sa ”jaa…” men tänkte för mig själv ”va!? Men vad skulle jag vara då? Det hade ju inte funkat, det är ju gymnasielärare jag ska vara!” Och det hade jag egentligen inte insett att jag själv tyckte förrän då. Jag har alltid känt att jag liksom råkade halka in på det för att jag läste en massa svenska, och nu plötsligt var allt så självklart! Det var en ganska fin insikt, även om det egentligen är drygt. Det hade ju varit bra om jag var gjord för att ha ett välbetalt yrke vars arbetsmarknad skriker efter en. Men icke. Jag ska tydligen vara gymnasielärare. Och det var ju förstås bra att jag kom på det, eftersom jag har pluggat i sju år, varav sex år studier på ett eller annat vis har med mitt yrke att göra och dessutom börjat arbeta som det…

 

Nej, nu är det plock, dusch, soffa, tv, te.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards