Direktlänk till inlägg 21 februari 2008

Lydert Slatte

Av Igeln - 21 februari 2008 20:38

Så heter den släkting jag kan spåra längst bak i tiden. Lydert! Lydert Slatte dessutom! Slatte! Han fanns inte med i min Förnamn i Sverige, så det är väl inte så hett att heta Lydert just nu. Glansperioden är förbi. Min Lydert levde dessutom nån gång på 1500-talet och var slottslove på Stegeborg. Vad gör en slottslove?

   

Det syns dåligt, men längst där uppe är han, Lydert. Gift med Ingrid Kyle.


Min farmor hette nämligen von Törne innan hon gifte sig, när jag hjälpte henne att damma av några skåp häromdagen hittade jag en antavla, och på den fann jag alltså Lydert längst upp.

   

Farmor var lite bitter över att pappa hade stulit glaset och ramen till tavlan  för nu är den fuktskadad. Kan inte säga att jag blev särskilt förvånad över hans brist på respekt, pappa skulle i princip kunna skämmas för att ha en sån här släkt, jag har bara aldrig frågat honom om det.


Det känns lite kul att ha en massa adelspersoner i släkten, att kunna se vad de har sysslat med och så. Lite roligt och lite skumt. Den förste von Törne slogs visst en massa och blev tillfångatagen vid slaget vid Poltava. När han fick komma hem blev han adlad. Annars har de varit en massa kungamän och landshövdingar och shit.


 Det här är Michaël von Törne, men inte den som slogs vid Poltava. Den här Micke levde 1726 - 1796 och var "överstelöjtnant vid Wästgöta kavalleri samt landshövding i Elfsborgs län." Nu hänger han på väggen i Hudiksvall.



Söker man på von Törne får man fram detta. Och där är min farmors lillebror (enda pojken av 6 syskon, jag antar att de fortsatte tills de fick vad de var ute efter…) omnämnd! Nils-Michael. Eller Nisse, som han kallas av släkten. Han känns allt annat än adlig måste jag säga, jobbat som diverse skumma saker, bor ensam i en lägenhet i Stockholm och lever för sina systrar. Eller är det kanske så man är adlig nuförtiden? Om jag skulle byta efternamn, undrar om jag skulle få stå med då? Nisse har nämligen inga barn. Eller skulle jag bli tvungen att gifta mig och tvinga min man att ta mitt efternamn också? Eller skulle det inte räknas? Hursomhelst, jag tänker inte byta, och med Nisse dör släktnamnet ut.


  

 Farmors farmor, Erica Wilhelmina, född Engströmer år 1854. Snäll! Och samma storlek som jag! 


Min farmors farmor dog tydligen ung, av brusten blindtarm. Jag har fått klänningen hon har på sig på det här fotot. Svart, med massa hakar och spännen och spets överallt. Den passar perfekt! Det är rätt tufft det med. Jag har några halsband efter henne också, som jag faktiskt brukar använda ibland. Undrar om vi skulle komma överens. Hon var visst rätt snäll. Det syns nästan.


Nu började jag  fundera på om jag måste döpa mitt eventuella barn till Michael om det blir en pojke? Det verkar ju gå i släkten om man säger så. Även far min heter Mikael (med k) i andranamn. Hm. Är jag en förrädare annars? Eller ska jag slå till och kalla honom Lydert på en gång kanske! Varför inte!

 
 
Ingen bild

Spov

21 februari 2008 21:53

Jag röstar på Lydert! Och så kör ni på von Törne också. Snippe von Törne är ett intressant namn. Eller Slatte kanske? Det låter som ett öknamn för någon fyllepajas som är känd för att kolla in glasen på lämnade sällskaps bord på typ Williams. :)

 
Ingen bild

Nina

21 februari 2008 22:12

Spov: Ja, Snippe Slatte kanske? Det har en viss klang måste man ju säga. Jag ska kolla med honom. "Titta, där kommer Snippe Slatte, och se - lille Lydert Slatte är med honom!"

 
Frida

Frida

21 februari 2008 22:25

Nja...i så fall Snippe von Slatte, det klingar bättre! Fast man får väl inte möblera om i adelslängderna på det där viset antar jag... Intressant hur som helst! Och jag får nästan rysningar av att du har din farmors farmors gamla klänning (som passar!) - det minner om att mänskan är så liten på jorden, och nu menade jag inte i fysisk bemärkelse. :P

http://vad-frida-sa.bloggagratis.se

 
Ingen bild

jos

22 februari 2008 01:04

Haha. Hilarious! Underbara namn!

 
Ingen bild

Nina

22 februari 2008 17:37

Frida: Ja, jag får samma känsla. Det är liksom så långt borta men så nära!

Jos: Farmor heter Gunborg, hennes systrar heter Thorgerd, Sigrid, Ragnhild och Ulla. De namnen går knappast av för hackor de heller! Men Lydert är det nåt magiskt med...

 
Snippe

Snippe

22 februari 2008 22:37

Snippe von Slatte- på, lätt, kör på de, inge snack. Nina von Igel är ju fint.

http://www.snippe.se

 
Ingen bild

Emelie

29 februari 2008 13:45

HAHAHA! Lydert Slatte! De va det roligaste jag kommer att ha idag iaf xD
Klart att du ska döpa din son till mikael, mitt favoritnamn ju! och om det blir en flicka så får hon heta mikaela.
Jaja, kram kram! -Jag hittade dig allt!

 
Guffa

Guffa

1 mars 2008 04:45

Din farmors farmor var ju råhet ju! Har du hennes nummer?

http://guffa.blogg.se

 
Ingen bild

Nina

3 mars 2008 22:56

Emelie: Hm. Jag är mer inne på vikingatidsnamn. Plus att Mikael blir Miiiiikaaaal på hudikmål. Det är inte alls en bra sak. Även om han skulle bo i Uppsala. Och Micke är ett obra smeknamn. Hm.

Guffa: graven är nånstans uppe i norr - du kan få en exaktare adress senare. Men visst var hon het!? Som fan!

 
Ingen bild

Erika Taube

11 april 2008 15:58

Hej, kom just från min farmors begravning som också hette von Törne som flicka och googlade på namnet för skoj skull och fick upp din blogg. Din farmor borde vara min farmors syster. Min farmor hette Ulla. Har rätt dålig koll på släkten men känner iaf Nils:)

 
Ingen bild

Nina

12 april 2008 16:53

Erika: Men då är ju vi... haha, finns det nåt ord för det? Din pappa och min är ju i alla fall kusiner. Och min farmor (Gunborg)är din farmors syster. Hon var också på begravningen. Och Nils och jag träffades mycket när jag var yngre.

 
Ingen bild

Örjan

20 april 2008 23:56

Hej Nina !!
Hoppas allt är bra med dig??
Jag vet inte om du kommer ihog mig??
Men min mamma hette Gudrun Von Törne!
du träffade henne flera gånger när du va liten!Tyvärr så dog hon 2002 på min 40 års dag 57 år gammal.Jag satt ofta med din pappa och lyssnade på skivor när jag var liten!Jag tror Stefan va ungefär 17 år då och jag mellan 7 och 9 år !!min mamma satt ofta barn vakt åt din pappa när han var liten,Så du förstår att din pappa och min mamma var kusiner!! vad blir vi då??När min mamma tog tillbaka sitt flick namn Von Törne blev Nils tokig!! Jag va också med nils mycket när jag var liten gick ofta på bio!!han jobbade på biografen Rivieran och senare på Park.
Men senare tappade han en skruv uppe i huvudet tyvärr!!Hur mår pappa??
vad pysslar du med i dag??
Ha det jättebra!!!!
mvh:Örjan

 
Ingen bild

Jocke

14 juli 2008 09:51

Hej
Skulle vilja komma i kontakt med Erika Taube, Sign Nina el. Örjan. Maila mig om ni ser detta el någon känner till dem. Mvh Jocke.
ljungholmen@hotmail.com

 
Ingen bild

Nina

26 oktober 2008 22:39

Hej Örjan!

Det första jag gjorde när jag kom hem var att äta en macka, det andra var att kolla bloggkommentarerna. Vet ju inte om du kontrollerar att jag håller vad jag säger, men tänkte att det var bästa att svara med ens ifallatt liksom. Klart jag kom ihåg dig! (Och kommer att göra det även i framtiden dårå.) Det var väldigt roligt att träffas, hoppas det blir med lite kortare intervaller i framtiden!

Kram /Nina

 
Ingen bild

släkting

7 mars 2009 15:50

Hej. Jag ber att få hälsa till min moster, din farmor. Det skulle vara roligt att träffa dig också någon gång.
Karin.

 
Ingen bild

Inga-Stina

17 juli 2010 18:41

Min mamma hette von Törne som ogift. (från Finland.) Hon hette Academica som 3:e namn! (ja och hennes farmor hette von Knorring som ogift. Och hennes mamma i sin tur Schwenzon.) Jag samlar på roliga namn! I alla fall. Det fanns en major von Törne i 1808-09 års krig. (där vi förlorade Finland till Ryssland.) Han utropade den bevingade frasen "Fan ska ta den fan!" (om man får tro Runebergs Fänrik Ståls sägner.) (uttalas på finlandssvenska.)

 
Ingen bild

Cecilia

6 januari 2011 11:27

Hej
Jag är syster till Inga-Stina som skriver ovan. :-)
Är du säker på att den von Törne du är släkt med, är han som blev tillfångatagen vid Poltava? Det finns flera släkter von Törne, iofs alla släkt med varandra så klart.
Men är du säker, så är jag väldigt nyfiken. För just den grenen av von Törne tycks vara rätt försvunnen, så krigiska de var... :-)
Hälsar Cecilia

 
Ingen bild

Cecilia

6 januari 2011 12:10

PS. Slottlove
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/5/11.html

Vice VD för slottet, om jag förstår det rätt...
Tänk att bolagsordningen redan "fanns" då? Får en ju att tänka lite...
Sen gillar jag Lydert!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards